تصادف رانندگی + اقدامات ضروری بعد از آن

آشنایی با انواع تصادفات رانندگی و اقدامات بعد از آن

با گسترش استفاده از وسایل نقلیه و افزایش ترافیک جاده‌ای، حوادث رانندگی جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی‌مان شده‌اند. معمولا تصادفات به دلایل مختلفی چون عدم تسلط به رانندگی، رعایت نکردن قوانین، سرعت زیاد، حواس‌پرتی و هزاران دلیل دیگر رخ می‌دهد که البته با توجه به نحوه برخورد وسایل نقلیه به یکدیگر، عامل تصادف و اتفاقات حاصل از آن، انواع مختلفی دارند.

پس بهتر است برای کاهش حوادث رانندگی با نمونه‌های مختلف تصادف با ماشین آشنا شوید و با خرید بیمه شخص ثالث و خرید بیمه بدنه خودرو خسارات ناشی از حوادث رانندگی را جبران کنید.

به‌همین منظور این مقاله از سایت آی‌بیمه را به بررسی انواع تصادفات جاده‌ای اختصاص داده‌ایم تا راهی شود برای آگاهی افراد نسبت به خطراتی که هنگام رانندگی در کمین‌شان است. تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با انواع تصادف با ماشین

تصادف به سانحه‌ای گفته می‌شود که در طی آن چند وسیله نقلیه با یکدیگر برخورد می‌کنند؛ البته برخورد یک خودرو با موانع ثابت کنار جاده هم جزو تصادفات رانندگی محسوب می‌شوند. در جریان تصادفات رانندگی، ممکن است علاوه بر خودرو، سرنشینان و عابران پیاده هم آسیب ببینند.

تصادفات رانندگی معمولا به دلایل مختلف نظیر عوامل انسانی، نقص فنی خودرو و مشکلات جاده‌ای رخ می‌دهد و می‌توان آن را بر اساس عوامل ایجاد‌کننده تصادف، نتیجه حاصل از تصادف و حالات تصادفات رانندگی تقسیم بندی کرد. در این بخش از مقاله شما را با انواع تصادفات آشنا می‌کنیم.

انواع تصادفات رانندگی بر اساس حقوقی

انواع تصادفات رانندگی را بر اساس نتیجه تصادف و از لحاظ حقوقی، می‌توان به 3 دسته جرحی، فوتی و مالی دسته‌بندی کرد.

  • در تصادفات جرحی افراد حاضر در تصادف مانند سرنشینان خودرو یا عابرین پیاده دچار جراحت و آسیب جسمی می‌شوند؛ اما در این نوع تصادف کسی فوت نمی‌کند.
  • تصادفات فوتی، در سرعت‌های خیلی زیاد و شرایط خیلی خطرناک اتفاق می‌افتد و معمولا در این نوع تصادف یک یا چند نفر از سرنشینان خودرو یا عابرین پیاده که در صحنه تصادف حاضر شده‌اند، جان خود را از دست می‌دهند.
  • تصادفات خسارتی یا مالی ساده‌ترین نوع تصادف است که معمولا در سرعت‌های کم و خیابان‌های شهری رخ می‌دهد و هیچ‌کس دچار جراحت یا فوت نمی‌شود.

انواع تصادفات رانندگی بر اساس عوامل

عوامل بسیار زیادی منجر به تصادفات جاده‌ای می‌شوند. حال اگر راننده نسبت به این عوامل آگاهی داشته باشد، می‌تواند در شرایط مختلف و به‌ویژه موقعیت‌های خطرناک بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشد و از آن‌ها جلوگیری کند.

اشتباهات رانندگان

گاهی اوقات تصادفات رانندگی به‌دلیل سهل‌انگاری یا عادات اشتباه رانندگان رخ می‌دهد. مثلا رانندگانی که خسته یا خواب‌آلوده پشت فرمان می‌نشینند یا گاهی اوقات به‌دلیل مصرف قرص‌های روان‌گردان یا مواد مخدر، هنگام رانندگی دچار توهم می‌شوند.

رعایت نکردن قوانین رانندگی مانند رد کردن چراغ قرمز، سرعت بیشتر یا کمتر از حد مجاز، غذا خوردن حین رانندگی، صحبت کردن با تلفن همراه، نبستن کمربند ایمنی و غیره از دیگر عوامل موثر در تصادفات هستند.

نامناسب بودن جاده‌ها

گاهی اوقات ممکن است راننده به‌دلیل عدم نصب علائم راهنمایی و تابلوهای هشداردهنده، در تشخیص موانع و پیچ‌های موجود در جاده اشتباه کند و دچار خطای دید شود. برخی از جاده‌ها هم به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که راننده قادر به تشخیص خودرو یا مانع در ادامه مسیر نیست و بدون اطلاع از وجود خطر به سمت آن می‌رود و تصادف رخ می‌دهد.

طراحی خودرو

طراحی ضعیف خودرو به‌ویژه در بخش‌هایی مانند سیستم تعلیق و شاسی باعث می‌شود تا خودرو در سرعت بالا و عبور از پیچ‌ها، تعادل خود را از دست بدهد و دچار حادثه شود. وجود نقص فنی در ماشین هم از دیگر عوامل موثر در تصادفات رانندگی است، چراکه در این حالت کنترل ماشین از دست راننده خارج می‌شود و احتمال به وجود آمدن تصادف رانندگی بالا خواهد رفت. 

شرایط بد آب‌وهوایی

گاهی اوقات شرایط بد آب وهوایی مانند مه گرفتگی و طوفان مانع از دید درست راننده می‌شوند یا بارش باران و برف منجر به لغزنده شدن جاده‌ها و لیز خوردن خودرو می‌شوند.

حالت‌های تصادف

تصادف رانندگی بر اساس نحوه اصابت خودروها به یکدیگر در چندین حالت مختلف اتفاق می‌افتد.

تصادف از عقب

در چنین تصادفی، خودروی عقبی به ناحیه پشت ماشین جلویی اصابت می‌کند. در این حالت خودروی پشت سر مقصر است. گاهی اوقات هم، خودروی جلویی دنده عقب حرکت کرده و به ماشین پشت سر خود برخورد می‌کند که البته در این حالت خودرو جلویی مقصر است.

تصادف از بغل یا خطی

این نوع تصادف که با‌ عنوان تصادف خطی هم شناخته می‌شود، در مواقعی رخ می‌دهد که دو خودرو از کنار و در جهت‌های موازی و هم‌سو با هم برخورد می‌کنند.

تصادف از جلو

در این حالت دو خودرو به صورت مستقیم با هم برخورد می‌کنند. به این حالت تصادف شاخ‌به‌شاخ هم گفته می‌شود و معمولا در سرعت‌های بالا، آسیب زیادی به خودرو و حتی سرنشینان وارد می‌شود.

 تصادف زاویه‌دار

در تصادفاتی که دو خودرو با زاویه کمتر از 90 درجه به هم برخورد می‌کنند، تصادف زاویه‌دار گفته می‌شود.

 اقدامات بعد از تصادف

زمانی که یک تصادف رخ می‌دهد، علاوه بر خسارات جانی و مالی، شاهد به‌وجود آمدن ترافیک‌های شدید جاده‌ای خواهیم بود؛ پس بهتر است زمان وقوع تصادفات اقدامات زیر را انجام دهیم.

  • در اولین قدم باید آرامش خود را حفظ کنید و در صورت امکان، همه سرنشینان را از خودرو خارج کنید.
  • اگر می‌توانید، ماشین را از وسط جاده کنار بزنید و در غیر این صورت، اتومبیل را خاموش کنید و چراغ‌های خطر را روشن کنید.
  • صحت و سلامت ساکنین خودرو را بررسی کنید و در صورت نیاز با اورژانس تماس بگیرید.
  • با پلیس تماس بگیرید و محل حادثه و شرایط آن را توضیح دهید تا پلیس در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل حادثه حاضر شود و به شما و حادثه‌دیدگان کمک کند.
  • چند عکس از صحنه تصادف بگیرید و تمام جزئیات تصادف را به کارشناس پلیس اعلام کنید.
  • بعد از اتمام کار پلیس و نیروهای امدادی، بهتر است صحنه تصادف از هرگونه قطعات تیز و ریز پاکسازی شود تا حادثه دیگری برای دیگر خودروها و افراد در حال تردد پیش نیاید.
  • در انتها، مالک خودرو باید با در دست داشتن گزارش تصادف و کروکی پلیس، به یکی از شعبات بیمه مراجعه کند تا کارشناس بیمه، پس از بررسی‌های لازم، خسارت مالی تصادف رانندگی را پرداخت کند.

سخن آخر

در این مقاله شما را با انواع تصادف و اقدامات پس از آن آشنا کردیم؛ اما از آن‌جایی که تصادفات و حوادث رانندگی همیشه در کمین ماست، بهتر است برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از تصادف، اقدام به خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه بکنید. 

شرکت‌های متعددی این دو نوع بیمه را ارائه می‌کنند. حال برای این‌که با توجه به شرایط و نیازهای خود بهترین انتخاب را داشته باشید، بهتر است سری به سایت آی‌بیمه بزنید و گزینه‌های مختلف را از نظر قیمت و سطح پوشش با یکدیگر مقایسه کنید.

مطالب مرتبط