قیمت بیمه شخص ثالث 1403

در سال ۱۴۰۳، موضوع قیمت بیمه شخص ثالث به یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودرو تبدیل شده است.

انتخاب بیمه مناسب نه تنها از نظر مالی اهمیت دارد، بلکه با توجه به نوسانات اقتصادی و افزایش نرخ تورم، می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر امنیت و آرامش خاطر رانندگان و سرنشینان خودروها داشته باشد. بنابراین افراد نیاز دارند تا در این زمینه اطلاعات دقیقی کسب کنند.

 در این مقاله از سایت آی‌بیمه به بررسی جامع قیمت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ می‌پردازیم و عوامل تأثیرگذار بر قیمت‌گذاری و شرایط بیمه‌نامه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با مطالعه این مقاله، می‌توانید با دیدی بازتر و اطلاعاتی کامل‌تر نسبت به انتخاب و خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث، نوعی بیمه وسایل نقلیه است. با وجود این بیمه، خسارت جانی و مالی ناشی از تصادفات و دیگر حوادث رانندگی برای اشخاص حاضر در صحنه تصادف، توسط شرکت بیمه‌کننده جبران می‌شود. خرید این بیمه‌نامه اجباری است و نداشتن آن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مشمول جریمه می‌شود. 

با بیمه شخص ثالث می‌توان دو نوع خسارت جانی و مالی را پوشش داد. جالب است بدانید، سقف تعهدات خسارات جانی، بر اساس ظرفیت خودروی بیمه‌گزار مشخص می‌شوند و سقف پوشش خسارت مالی به میزان پرداختی بستگی دارد که در بیمه‌نامه مشخص شده است.

عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث، یکی از مهم‌ترین بیمه‌های مربوط به وسایل نقلیه است و قیمت تعریف شده آن تقریبا برای همه وسایل نقلیه با کاربری و شرایط یکسان چندان تفاوتی ندارد.

بنابراین برای محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث باید علاوه بر مبلغ پایه تعیین‌شده توسط بیمه مرکزی عواملی مانند کاربری وسیله نقلیه، تعداد سیلندر، میزان پوشش مالی و جانی، مقدار جریمه دیرکرد بیمه ثالث، درصد تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه قبلی و مدت اعتبار بیمه‌نامه را هم بررسی کرد.

کاربری خودرو

کاربری خودرو، بر اساس نوع استفاده از آن مشخص می‌شود و هرچه یک خودرو احتمال تصادف بیشتری داشته باشد، حق بیمه شخص ثالث بالاتری به آن تعلق می‌گیرد. به‌عنوان مثال به حق بیمه شخص ثالث‌ خودروهای زیر، 10 تا 50 درصد اضافه می‌شود.

  • آژانس، تاکسی، مسافرکش شخصی درون‌شهری ( 10 درصد)
  • تاکسی و مسافرکش برون‌شهری (۲۰ درصد)
  • حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل ( 25 درصد)
  • حمل مواد منفجره و خطرناک (50 درصد)
  • تعلیم و آزمون رانندگی (15 درصد)
  • مسابقات رانندگی (50 درصد)

تعداد سیلندر

هرچه یک وسیله نقلیه تعداد سیلندر بیشتری داشته باشد، حق بیمه شخص ثالث بالاتری به آن تعلق می‌گیرد. طبق تعرفه سال 1403 نرخ بیمه ثالث برای وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای متفاوت بدین شرح است.

  وسیله نقلیه حق بیمه به تومان
کمتر از ۴ سیلندر ۴,۱۲۹,۰۰۰
پیکان، پراید و سمند ۴,۸۸۹,۹۰۰
سایر ۴ سیلندرها ۵,۷۴۷,۸۰۰
بیش از ۴ سیلندر ۶,۴۳۳,۰۰۰

مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث

معمولا بیمه‌نامه شخص ثالث یک سال اعتبار دارد؛ البته می‌توان قرارداد آن را برای مدت کوتاه سه، شش و نه ماهه هم بست. 

به این‌ نکته توجه داشته باشید، قیمت بیمه شخص ثالث کوتاه‌ مدت ۳، ۶ و ۹ ماهه، ۱۸ تا ۲۰ درصد بیشتر از یک بیمه‌نامه یک‌ساله است و معمولا به‌ترتیب مقدار 30 درصد، 60 درصد و 90 درصد از حق بیمه یک‌ساله به هر یک از آن‌ها تعلق می‌گیرد. بنابراین خرید بیمه یک‌ساله مقرون‌به‌صرفه‌تر از بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت است. 

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳

افراد باید طبق زمان تعیین شده در بیمه‌نامه، آن را تمدید کنند؛ حال با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث و اهمیت آن، این دیرکرد مشمول جریمه می‌شود و فرد باید بیمه جدید را با نرخ بیشتری خریداری کند. میزان جریمه دیرکرد برای تمام وسایل نقلیه با توجه به فرمول زیر مشخص می‌شود.

  • حق بیمه پایه شخص ثالث بدون در نظر گرفتن تخفیفات تقسیم بر ۳۶۵ روز سال (بنابراین برای هر روز دیرکرد باید جریمه پرداخت کنید.)
  • اگر چندین سال، بیمه نامه را تمدید نکرده باشید، جریمه دیرکرد حداکثر برای یک‌سال محاسبه می‌شود.

تخفیفات عدم خسارت خودرو

تخفیف عدم خسارت خودرو از دیگر عوامل موثر بر قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث است. به‌طوری که به ازای سال‌هایی که بیمه‌گزار از شرکت بیمه خسارت دریافت نکرده باشد، تخفیفات عدم خسارت از ۵ درصد در سال اول تا ۷۰ درصد در سال چهاردهم محاسبه می‌شود و از حق بیمه شخص ثالث کسر می‌شود.

قیمت بیمه شخص ثالث 1403

مبلغ نهایی تعهد مالی بیمه شخص ثالث طبق، هر ساله، توسط بیمه مرکزی و بر اساس حداقل پوشش مالی و نرخ دیه در ماه‌های حرام مشخص می‌شود.

تعهد مالی بیمه شخص ثالث، مبلغی است که بیمه تحت عنوان دیه به فرد حادثه‌دیده پرداخت می‌کند؛ البته مقدار این تعهدات برای هر بیمه‌نامه با توجه به پوشش مالی بیمه‌شونده متفاوت است.

حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 2.5 درصد مبلغ دیه هر سال در ماه حرام محاسبه می‌شود. 

از آن‌جایی که نرخ دیه کامل در ماه‌های عادی سال 1403، از 900 میلیون با افزایش 34 درصدی به 1.2 میلیارد تومان و در ماه‌های حرام به 1.6 میلیارد تومان افزایش یافته است، حداقل تعهدات مالی بیمه نامه ثالث در سال 1403،  از 30 میلیون به 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

بنابراین حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳، ۴۰ میلیون تومان و حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث ۸۰۰ میلیون تومان است. (حداکثر تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ۵۰ درصد دیه ماه‌های حرام است.)

به این نکته توجه داشته باشید، این مقدار افزایش قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1403، برای کسانی که هنوز تاریخ بیمه‌نامه آن‌ها به پایان نرسیده است، اختیاری است؛ البته این افراد برای برخورداری از سقف پوشش خسارت مالی و جانی باید مابه‌تفاوت نرخ بیمه پارسال تا امسال را پرداخت کند.

با توجه گران شدن قیمت خودرو و تعمیرات و تجهیزات وابسته به آن شما می‌توانید در کنار خرید بیمه شخص ثالث تا سقف دلخواه‌تان، بیمه بدنه را هم برای وسایله نقلیه خود تهیه کنید و بدین وسیله خسارات وارد شده در برابر تمام آسیب‌های احتمالی را جبران کنید.

آی‌بیمه در این راه کنار شماست و با معرفی بیمه‌های مختلف و مقایسه آن‌ها با یکدیگر، انتخاب را برای‌تان آسان‌تر خواهد کرد. پس از انتخاب بیمه مورد نظرتان، می‌توانید به صورت آنلاین و تنها با چند کلیک ساده گزینه انتخابی خود را خریداری کنید.

مطالب مرتبط