همه چیز درباره بیمه ورزشی

ورزش، نه تنها به عنوان یک فعالیت جسمانی، بلکه به عنوان یک سبک زندگی سالم و راهی برای حفظ سلامتی و نشاط افراد شناخته می‌شود؛ اما همراه هر فعالیت ورزشی همواره احتمال وقوع حوادث ناگوار وجود دارد.

بیمه ورزشی، با فراهم کردن یک پوشش ایمنی جامع، این امکان را برای ورزشکاران فراهم می‌کند تا با اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت‌های ورزشی خود بپردازند. 

با داشتن بیمه ورزشی، می‌توانید از حمایت مالی در برابر آسیب‌های احتمالی بهره‌مند شوید و تمرکز خود را برای دستیابی به اهداف ورزشی و حرفه‌ای خود معطوف کنید. بیمه ورزشی، هم‌سفر مطمئن شما در مسیر موفقیت‌های ورزشی است. این مقاله از سایت آی‌بیمه را به معرفی این نوع بیمه و آشنایی با مزایای آن اختصاص می‌دهیم.

بیمه ورزشی چیست و چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

بیمه ورزشی یا بیمه حوادث، قراردادی است که مابین ورزشکاران و فدراسیون پزشکی ورزشی بسته می‌شود تا در صورت بروز حادثه و وارد شدن هرگونه آسیب ورزشی به ورزشکار، فدراسیون غرامت وارد شده را بر اساس تعرفه‌های دولتی به وی پرداخت ‌کند.

بیمه ورزشی زیر مجموعه بیمه حوادث است و داشتن آن برای کلیه ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور، مربیان ورزشی، ملی‌پوشان، قهرمانان، مدیران و کادر فنی باشگاه‌های ورزشی و رهبران کوهنوردی الزامی است.

تمام باشگاه‌های ورزشی موظف هستند، ورزشکاران خود را زمان ثبت‌نام در تمام سطوح از مبتدی گرفته تا حرفه‌ای بیمه کنند؛ البته ورزشکار هم باید در ازای آن، مبلغی را به‌عنوان حق بیمه به فدراسیون پرداخت کند.

فدراسیون هم برای بیمه‌شوندگان، کارت بیمه حوادث ورزشی صادر می‌کند. کارت ورزشی همان بیمه‌نامه است که یک سال اعتبار دارد و برای افراد 5 تا 75 ساله صادر می‌شود.

بیمه ورزشی کلیه حوادث و اتفاقاتی که برای ورزشکاران هنگام انجام تمرینات ورزشی، مسابقات و …. در باشگاه رخ می‌دهد را پوشش می‌دهد.

این موارد عبارتند از:

  • هزینه‌های درمان مانند خرید دارو، ویزیت پزشک، دندانپزشکی و بستری در بیمارستان 
  • غرامت نقص عضو در اثر ورزش
  • غرامت فوت حین ورزش
  • خسارت‌ها و غرامت‌های ناشی از طبیعت گردی و کوهنوردی (البته این دو رشته نیاز به بیمه گروه خود را دارند.)

مواردی که بیمه ورزشی آن‌ها را پوشش نمی‌دهند عبارتند از:

  • حوادث رانندگی
  • داروهایی که با آسیب ورزشی مرتبط نیستند.
  • داروهای خارجی که نمونه داخلی آن‌ها وجود دارد.
  • روش‌های درمانی طب سنتی مانند طب سوزنی، حجامت و غیره
  • هزینه مربوط به خرید پروتز، بریس، کرست، عصا، عینک و اندام مصنوعی 
  • اقدامات و درمان‌های غیر مرتبط با آسیب ورزشی
  • هزینه‌های مربوط به حمل و نقل بیمار
  • هزینه‌های مربوط به همراه، غذا، خدمات، ساک بهداشتی، شرح حال و..

نحوه استفاده از بیمه ورزشی

ورزشکارانی که بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و غیره دارند، می‌توانند از بیمه ورزشی به‌عنوان بیمه مکمل استفاده کنند.  بیمه ورزشی تا سقف پوشش مشخص شده، مابقی هزینه‌های درمان ناشی از حوادث ورزشی که بیمه پایه متعهد نمی‌شود را به بیمه‌شونده پرداخت می‌کند.

معمولا بیمه ورزشی 4 روز بعد از عقد قرارداد و به‌عبارتی 72 ساعت بعد از صدور کارت ورزشی قابل استفاده است. سقف تعهدات آن هم بین 2 تا 5 برابر تعرفه دولتی است.

حال اگر ورزشکار در بازه زمانی ۷۲ ساعت تا ۶۰ روز بعد از تاریخ عضویت، از بیمه ورزشی خود استفاده کند، می‌تواند تا سقف دو برابر تعرفه دولتی از خدمات آن استفاده کند؛ اما اگر از صدور کارت ورزشی او 60 روز گذشته باشد، سقف پوشش تا ۴ برابر تعرفه دولتی برای او محاسبه می‌شود.

طبق تعرفه سال 1403، حق بیمه ورزشی سالانه، حداقل 70 هزار تومان است و در ازای این حق بیمه  مبلغ تعهدات خدمات تحت پوشش بیمه حوادث انفرادی ورزشکاران به صورت زیر است.

  • غرامت نقص عضو تا سقف 90 میلیون تومان
  • غرامت فوت تا سقف 120 میلیون تومان
  • هزینه‌های پزشکی بر اثر حادثه ورزشی تا سقف 70 میلیون تومان

افراد برای دریافت هزینه غرامت از فدراسیون پزشکی ورزشی باید کپی کارت عضویت و فرم گزارش حادثه ورزشی که توسط پزشک معالج، هیأت ورزشی مربوطه و هیأت پزشکی ورزشی مهر شده است را به همراه نسخه‌ پزشک و فاکتورهای مهر شده برای درمان، بستری و غیره ارائه دهند. 

بیمه ورزشی حوادثی را پوشش می‌دهد که در اماکن مورد تایید و دارای مجوز از سازمان ورزش و جوانان و سایر وزارتخانه ها رخ داده باشد. به این نکته توجه داشته باشید، فدراسیون حوادثی که برای ورزشکار قبل از عضویت در باشگاه رخ داده است را، پوشش نمی‌دهد.

اگر درمان ورزشکار تا سال بعد از عضویت ادامه پیدا کند، فدراسیون در صورتی غرامت ناشی از حوادث ورزشی را جبران می‌کند که گزارش حادثه تا ۲ هفته پس از حادثه به هیات ورزشی استان ارسال شده و کارهای مربوط به تمدید عضویت و دریافت کارت جدید بیمه ورزشی او انجام شده باشد.

مزایای بیمه ورزشی

بیمه ورزشی علاوه بر آسوده خاطر کردن ورزشکاران عزیز، مزایای بیشمار دیگری دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • ورزشکارانی که بیمه ورزشی دارند، می‌توانند از خدمات فدراسیون پزشکی ورزشی مانند کلاس‌های آموزشی، ارتوپدی، روانشناسی ورزشی، فیزیوتراپی، تغذیه و MRI برای ورزشکاران به‌صورت رایگان استفاده کنند.
  • اگر ورزشکار سه سال متوالی بیمه ورزشی داشته باشد و از آن استفاده نکند، در سال چهارم فدراسیون تا 5 برابر تعرفه دولتی خسارت پرداخت می‌کند.
senior athletes synchronous exercising on step platforms at gym
  • ورزشکارانی که از دفترچه بیمه استفاده می‌کنند، فرانشیز 100 درصدی برای درمان آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
  • بیمه ورزشی می‌تواند کمک هزینه‌ای برای عمل جراحی ورزشکار باشد.
  • با تمدید به موقع کارت بیمه ورزشی، در صورت ادامه درمان تا سال آینده می‌توان از فدراسیون پزشکی غرامت دریافت کرد.
  • فدراسیون هزینه‌های پاراکلینیکی مربوط به درمان حوادث ورزشی را  بر اساس تاریخ شروع و نوع آسیب به ترتیب ۲۰، ۴۰، ۶۰ و ۸۰ درصد غرامت به ورزشکار پرداخت می‌کند.
  • ورزشکارانی که مقام‌های آسیایی و جهانی دارند می‌توانند از امکانات فدراسیون پزشکی ورزشی به‌صورت رایگان استفاده کنند.

سخن آخر

بیمه ورزشی به عنوان یک ابزار ضروری و ارزشمند، امنیت و آرامش خاطر را برای ورزشکاران در هر سطحی فراهم می‌کند. با توجه به خطرات و چالش‌های موجود در هر فعالیت ورزشی، داشتن یک پوشش بیمه‌ای جامع، نه تنها از لحاظ مالی بلکه از نظر روانی نیز اهمیت بالایی دارد.

این پوشش بیمه‌ای به شما امکان می‌دهد تا بدون نگرانی از هزینه‌های ناشی از آسیب‌ها و حوادث، تمام تمرکز خود را بر بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف ورزشی خود معطوف کنید.

بنابراین، اگر به دنبال حفظ سلامتی و امنیت خود در مسیر فعالیت‌های ورزشی هستید، بیمه ورزشی یک انتخاب هوشمندانه و ضروری است. با سرمایه‌گذاری در بیمه ورزشی، آینده‌ای مطمئن‌تر و موفق‌تر برای خود رقم بزنید.

برای استفاده از پوشش‌های درمانی بیشتر می‌توانید بیمه‌های تکمیلی مختلف را از سایت آی‌بیمه با یکدیگر مقایسه کنید و در نهایت مطابق با نیاز و بودجه خود بهترین نوع بیمه را از آی‌بیمه خریداری کنید.

سوالات متداول

بیمه ورزشی متعلق به چه کسانی است؟

این بیمه متعلق به ورزشکاران حرفه ای و آماتور، قهرمانان، ملی‌پوشان، کوهنوردان، طبیعت‌گردان، مدیران و کادر فنی باشگاه‌های ورزشی و باشگاه‌ها، مربی و لیدرهای کوهنوردی

بیمه ورزشی چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

بیمه ورزشی هزینه‌های درمان، ویزیت پزشک، دندانپزشکی، بستری، غرامت ناشی از نقص عضو یا فوت در اثر حوادث ورزشی

سقف تعهدات بیمه ورزشی چه‌قدر است؟

سقف تعهدات بیمه ورزشی با توجه سطح پوشش و مدت زمان بیمه، بین 2 تا 5 برابر تعرفه دولتی است.

بیمه ورزشی چه  مواردی را متعهد نمی‌شود؟

بیمه ورزشی مواردی مانند آسیب‌های غیر ورزشی، حوادث رانندگی، بیماری‌های غیر ورزشی، داروهای غیر مرتبط با آسیب ورزشی، انواع پروتزها، بریس‌ها، کرست‌ها، اندام مصنوعی، عصا، عینک، موارد درمانی غیر مرتبط با آسیب ورزشی، هزینه حمل بیمار، هزینه همراه بیمار، روش‌های درمانی مانند طب سوزنی، حجامت، هومیوپات

چگونه از بیمه ورزشی استفاده کنیم؟

برای استفاده از بیمه ورزشی، باید فرم مربوط به گزارش حادثه ورزشی را پر کرده و پس از تایید پزشک معتمد، حداکثر تا 2 هفته به فدراسیون پزشکی ورزشی تحویل دهید.

مطالب مرتبط