بررسی هزینه تعمیرات موبایل

این روزها، گوشی‌های‌ هوشمند، عضوی جداناپذیر از زندگی‌مان شده‌اند. علاوه بر مکالمه، با آن‌ها فیلم می‌بینیم، بازی می‌کنیم، به کارهای روزمره اینترنتی می‌پردازیم و هزاران، هزار کار دیگر انجام می‌دهیم!

این همه کار با یک وسیله ظریف و حساس، احتمال خراب شدن آن را چندین  برابر می‌کند و ممکن است در گذر زمان، باعث کند شدن سرعت گوشی، ضعیف‌ شدن صفحه نمایش، خاموش‌ شدن ناگهانی گوشی و غیره شود. در چنین مواقعی باید وارد عمل شویم و تصمیم بگیریم، گوشی خود را تعمیر یا تعویض کنیم؟

گاهی اوقات چنین تصمیم‌گیری‌هایی، از فتح قله اورست هم سخت‌تر است! چرا که قیمت بالای گوشی هوشمند، تصمیم برای خرید یک گوشی جدید را سخت کرده است و از سویی دیگر پیدا کردن یک تعمیرکار حرفه‌ای و کاربلد، مقدار هزینه‌ای که باید بابت تعمیرات پرداخت کنید و وجود قطعات تقلبی در بازار، ما را بر سر دو راهی قرار می‌دهد.

به ‌همین دلیل در این‌ مقاله از آی‌بیمه می‌خواهیم، شما را در این تصمیم سخت و گاهی هم گیج‌کننده کمک کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

مشکل گوشی من چیست؟

در قدم اول برای برآورد هزینه تعمیرات و تصمیم‌گیری برای تعمیر یا تعویض گوشی باید، عامل مشکل را پیدا کرده و بررسی کنید، آیا هزینه‌ای که بابت گوشی پرداخت می‌کنید برای‌تان مقرون به صرفه است؟

میزان آسیب وارد شده به موبایل، با توجه به‌ اینکه در اثر ضرب خوردگی، آب خوردگی یا موارد دیگر دچار ایجاد شده، متفاوت است. بنابراین برای داشتن یک تعمیر اصولی و حرفه‌ای باید ابتدا گوشی را باز کرد و در طی یک فرآیند عیب‌یابی، تمام قطعات را از نظر سلامت چک کرد.

تعمیر گوشی‌های هوشمند معمولا مربوط به مشکلات نرم‌افزاری مانند مشکل نصب برنامه‌ها، مشکلات سخت‌افزاری مانند خراب شدن یکی از قطعات، باتری و عم توانایی در شارژ و مشکل در اتصال به شبکه باشد که در ادامه برخی از مشکلات رایج را بیشتر بررسی می‌کنیم.

  • خراب شدن دکمه‌های ولوم و روشن و خاموش کردن گوشی، مشکلی است که با یک تعمیر ساده، حل می‌شود.
  • شکسته شدن صفحه نمایش گوشی هوشمند هم از دیگر مشکلات رایجی‌ است که  با تعویض ال سی دی، جبران می‌شود. در چنین مواقعی، بهتر است به خرید گوشی جدید فکر نکنید و از صرف هزینه اضافه، خودداری کنید.
  • اگر گوشی شما به سرعت شارژ خالی ‌کند و یا این‌که به صورت ناگهانی خاموش شود، ممکن است، باتری تلفن همراه‌تان مشکل پیدا کرده باشد و بهتر است، اقدام به خرید یک باتری جدید، برای گوشی خود کنید.

  • در صورت خراب شدن سی‌پی‌یو و ایجاد مشکلات سخت‌افزاری در گوشی‌های هوشمند، توصیه می‌کنیم، آن را به یک فرد حرفه‌ای در این زمینه بسپارید. زیرا این قطعه، مرکز اصلی گوشی است که تمام دستورات از آن صادر می‌شود و خرابی آن می‌تواند شما را به دردسر بیاندازد.
  • کمبود حافظه و فضای کافی برای ذخیره‌سازی اطلاعات، از دیگر مواردی است که افراد تمایل به تعویض گوشی دارند. در چنین مواقعی بهتر است، به‌ جای هزینه کردن، حافظه گوشی خود را در فضای دیگر مانند هارد اکسترنال یا کامپیوتر خالی کنید. حال اگر حافظه گوشی، به‌قدری کم بود که نیاز شما را پاسخگو نبود، بهتر است، به فکر خرید یک گوشی جدید باشید.
  • از کار افتادن قطعاتی از گوشی هوشمند، مانند دوربین، اسپیکر، سوکت شارژ و غیره قابل تعمیر هستند و در چنین شرایطی فقط کافی است، قطعه گوشی را تعویض کنید.
  • تغییرات ظاهری بدنه گوشی هوشمند مانند خط و خش افتادن روی قاب و یا شکسته شدن بخشی از پشت قاب گوشی، از دیگر مواردی است که افراد می‌خواهند تلفن همراهشان را تعویض کنند. در چنین مواردی فقط کافی است، قاب گوشی یا درب پشت گوشی خود را عوض کنید و حس نو بودن را به گوشی‌تان برگردانید.
  • وارد شدن حتی یک قطره آب به مدار الکترونیکی می‌تواند به برد یا حتی ال‌سی‌دی آسیب وارد کند. هزینه تعمیر گوشی آب‌خورده طبق نرخ تعمیرات موبایل گاهی اوقات به اندازه خرید یک گوشی جدید است. بنابراین بهتر است در موارد آب خوردگی‌های بسیار شدید، از خیر تعمیر بگذرید. زیرا معمولا این دستگاه‌ها بعد از گذشت زمان، دوباره دچار مشکل می‌شوند.

عوامل موثر بر هزینه تعمیر موبایل

هزینه تعمیر موبایل، به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

برند و مدل گوشی

هر چه برند گوشی معتبرتر و مدل بالاتری داشته باشد، قطعا، هزینه تعمیرات آن هم بیشتر می‌شود. به‌عنوان مثال قیمت قطعات گوشی اپل در بازار، گران‌تر از دیگر برندهای موجود هستند.

میزان آسیب وارد شده

با توجه به میزان و علت آسیب وارد شده به موبایل، گاهی اوقات می‌توان مشکل گوشی را تنها با تعویض یک قطعه و یا با یک سرویس جزئی برطرف کرد و در برخی موارد هم نیاز به تعویض چندین قطعه مختلف داریم.

اصل و اوریجینال بودن قطعات

در بازار قطعات اصل و های‌کپی به وفور یافت می‌شوند و این وابسته به تصمیم شماست که برای تعمیر گوشی خود، قطعات اصلی می‌خواهید یا های‌کپ! به قطع هزینه تعمیر با قطعات اصل و اورجینال افزایش پیدا کرده و با توجه به نوسانات ارز، دستخوش تغییر خواهد شد.

نوع قطعه‌ای که نیاز به تعمیر دارد

با توجه به میزان و علت آسیب وارد شده به گوشی هوشمند شما، نوع قطعه‌ای که نیاز به تعمیر یا تعویض دارد هم، تغییر می‌کند و این امر بر روی هزینه تعمیر موبایل تاثیر مستقیم دارد.

مقایسه بیمه موبایل با گارانتی

برخی افراد به دلیل عدم آشنایی با خدمات بیمه موبایل، تصور می‌کنند، چون موبایل گارانتی دارد، نیازی به بیمه گوشی نیست. در حقیقت این باوری اشتباه است، زیرا بیمه گوشی خدمات گسترده‌تری نسبت به گارانتی ارائه می‌دهد و تضمین بهتری برای حوادث است.

گارانتی قراردادی میان شرکت تولید کننده و خریدار است، تا در صورت بروز مشکل برای قطعات یا لوازم تلفن همراه، آن را برطرف کنید، البته گارانتی آسیب به گوشی بر اساس نوسانات برق، قرار گرفتن در معرض آب یا مایعات مختلف، آسیب به صفحه نمایش و غیره را پوشش نمی‌دهد. بنابراین برای استفاده از خدمات بیشتر، بهتر است، آن را بیمه کنید.

گارانتی، در یک دوره مشخص 6 ماه الی 1 ساله، تعیین می‌شود و پس از آن به اتمام می‌رسد، در حالی ‌که می‌توانید، بیمه موبایل را به صورت سالانه و مرتب تمدید کنید.

سخن آخر

خراب شدن گوشی همراه و نیاز به تعمیر آن، اتفاقی دور از ذهن نیست. همان‌طور که می‌دانیم، در سال‌‌های اخیر با افزایش نرخ دلار، هزینه خرید گوشی و قطعات جانبی آن، روند روبه‌رشدی داشته است.

بنابراین برای جبران خسارت‌های وارده شده به گوشی‌های هوشمند، بهتر است آن را قبل از خرابی، مانند هر کالای با ارزش دیگری بیمه کنید.

این نوع بیمه، خسارت‌هایی مانند سرقت دستگاه، آب‌دیدگی، نوسانات برق، ضربه‌دیدن و آتش‌سوزی را تحت پوشش قرار می‌دهد، همچنین شامل بیمه سرقت موبایل هم می‌شود.

بنابراین با وجود چنین مزایایی، می‌توانید با خیالی آسوده از گوشی همراه خود استفاده کنید. اگر در هر شرایطی موبایل شما نیاز به تعمیرات داشته باشد، بیمه تلفن همراه هزینه آن را جبران می‌کند و در صورت خرابی کامل، بیمه امکان تعویض گوشی را برای شما فراهم می‌کند.

مطالب مرتبط