بایدها و نبایدهای جلوگیری از انفجار موبایل

این روزها درباره خبر آتش گرفتن موبایل و انفجار گوشی‌های هوشمند همانند یک بمب ساعتی، مطالب زیادی می‌شنویم ، حتی ممکن است، خودمان هم شاهد چنین صحنه هولناکی بوده باشیم. اما چرا این اتفاق می‌افتد و نحوه‌ی جلوگیری از انفجار موبایل چگونه است؟

دلایل مهم انفجار تلفن همراه

دلایل مختلفی، منجر به بروز این اتفاق ناخوشایند می‌شوند، اما یکی از شایع‌ترین آن‌ها، وجود باتری‌های لیتیوم یونی موجود در گجت‌های هوشمند مانند لپ‌تاپ، تبلت و موبایل است.

این باتری‌های به ظاهر کوچک، انرژی بسیار زیادی در خود نهفته دارند و مدت زمان طولانی می‌توانند انرژی مورد نیاز این دستگاه‌ها را تامین کنند.

حال اگر اجزای داخلی باتری، دچار آسیب فیزیکی یا شیمیایی شوند، باتری عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد، به‌شدت داغ می‌شود و در نهایت شاهد ترکیدن آن خواهیم بود.

چنین اتفاق هولناکی، می‌تواند خسارات مالی و جانی متعددی به‌همراه داشته باشد. به‌همین دلیل در این مقاله از آی‌بیمه، به بررسی عوامل مختلف آتش‌گرفتن باتری موبایل و راه‌‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

چرا گوشی‌های هوشمند منفجر می‌شوند؟

عوامل متعددی در انفجار و آتش گرفتن باتری موبایل نقش دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • استفاده از یک قطعه اشتباه یا وجود نقص فنی در زمان ساخت باتری، منجر به خرابی و آتش گرفتن گوشی می‌شود.

این اتفاق، معمولا زمانی رخ می‌دهد که باتری در معرض گرمای زیاد قرار گیرد، بیش از حد شارژ شود و یا به دمای بحرانی برسد.

  • گاهی هنگام وارد شدن ضربه به تلفن همراه یا افتادن آن از ارتفاع، به ساختار مکانیکی و شیمیایی باتری آسیب وارد می‌شود و باعث می‌شود باتری، حین شارژ، بیش از حد گرم یا دچار اتصال کوتاه شود.
  • استفاده از شارژرهای غیر استاندارد و متعلق به دستگاه‌های دیگر که با مشخصات باتری گوشی شما مطابقت ندارند، از دیگر عوامل خرابی است.

این نوع شارژرها به اجزای داخلی آسیب می رسانند.

  • شارژ بیش از حد و طولانی مدت، منجر به گرم شدن بیش از اندازه باتری می‌شود؛ در نتیجه اتصال کوتاه و گاهی اوقات هم انفجار رخ می‌دهد. البته برخی گوشی‌های هوشمند، تراشه‌ای دارند که جریان برق را زمان پر شدن باتری، متوقف می‌کنند.
  • قرار دادن گوشی، زیر نور مستقیم خورشید و گرم شدن بیش از اندازه آن، از دیگر عوامل خراب شدن باتری است. زیرا در این حالت، سلول‌های باتری ناپایدار می‌شوند و گازهایی مانند اکسیژن و دی اکسید کربن تولید می‌کنند و منجر به متورم شدن و در نهایت منفجر شدن آن می‌شوند.
  • نفوذ آب به داخل باتری موبایل هم می‌تواند عاملی برای انفجار گوشی باشد، البته این مشکل با ضد آب شدن تلفن‌های همراه تا حدودی برطرف شده است.
  • ممکن است گوشی‌های هوشمند با وجود چیپست‌های قدرتمند، زمان اجرای برنامه‌هایی با گرافیک سنگین یا اجرای همزمان چند برنامه، با مشکلات حرارتی روبرو ‌شوند؛ برای رفع این مشکل، تولید کنندگان تلفن همراه به محصولات خود، قفل حرارتی یا خمیر حرارتی اضافه کرده‌اند تا گرمای گوشی کنترل شود.

چگونه جلوی انفجار موبایل را بگیریم؟

برای افزایش طول عمر باتری و پیشگیری از انفجار گوشی، باید نکات زیر را رعایت کنیم.

  • حتما از شارژر مخصوص خود موبایل استفاده کنید. در صورت خراب شدن شارژر هم، سعی کنید شارژری با همان مشخصات و برند معتبر خریداری کنید.
  • زمان شارژ دستگاه، آن را بر روی سطوح صاف مانند میز قرار دهید.
  • بهتر است زمان شارژ، گوشی را از قاب محافظش خارج کنید. زیرا جنس برخی قاب‌ها، باعث گرم شدن بیش از حد گوشی می‌شوند.
  • برای افزایش طول عمر باتری، بهتر است شارژ آن را بین 30 تا 80 درصد نگه دارید. این کار فرسایش باتری را به‌ تاخیر می‌اندازد.
  • در صورت تعویض باتری، توصیه می‌کنیم از باتری اصل و باکیفیت استفاده کنید؛ زیرا باتری غیر استاندارد، داغ می‌کند و ممکن است، آتش بگیرد.
  • با گوشی در حال شارژ کار نکنید.
  • به طور مداوم از گوشی استفاده نکنید و هر چند وقت یکبار به آن استراحت دهید تا باتری طول عمر بیشتری داشته باشد.

علائم خراب شدن باتری چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم، مهم‌ترین عامل انفجار گوشی، خراب شدن باتری آن است.

بنابراین باید به زبان تلفن همراه‌مان توجه ویژه داشته باشید و در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، اقدامات لازم را انجام دهید.

  • شنیدن صدای خش‌خش از پشت گوشی
  • حس کردن بویی مشابه سوختن پلاستیک و مواد شیمیایی از گوشی
  • باد کردن باتری

حال اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، سریعا دستگاه را از برق جدا کرده و آن را خاموش کنید. برای در دست گرفتن گوشی هم از ابزارهایی مانند انبردست یا دستکش استفاده کنید.

در صورت آتش گرفتن گوشی هم باید ابتدا مطمئن شوید، موبایل شما به پریز برق وصل نیست و سپس شعله‌های آتش را با کپسول خاموش کنید.

سخن آخر

آتش گرفتن باتری موبایل و انفجار آن، اتفاقی دور از ذهن نیست. حال برای این‌که تلخی این ماجرا را کم کنیم و تا حدودی خسارات ناشی از این ماجرا را جبران کنیم، بهتر است قبل از وقوع چنین حادثه‌ای آن را بیمه کنیم.

شما میتوانید در مورد بیمه موبایل، بیمه سرقت موبایل و مزایای آن بیشتر بخوانید تا اطلاعات بیشتری دراین مورد کسب کنید.

همچنین با خرید بیمه موبایل از آی بیمه می‌توانید خسارت‌هایی مانند نفوذ مایعات، شکستن ال‌سی‌دی، سرقت دستگاه، نوسانات برق، ضربه‌دیدن، آتش‌سوزی و بلایای طبیعی را تحت پوشش قرار دهید.

آی بیمه همراه همیشگی شماست و کمک‌تان می‌کند تا از تلفن همراه‌ خود با خیالی آسوده استفاده کنید.

مطالب مرتبط