بیمه شخص ثالث برای چه افرادی الزامی است؟

با توجه به ازدیاد وسایل نقلیه موتوری و افزایش تصادفات، داشتن بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه اجباری است. حال ممکن است، این سوال برای شما مطرح شود، بیمه شخص ثالث به نام چه کسی صادر می‌شود و زمان تصادفات، افراد تحت چه شرایطی می‌توانند از آن برای جبران خسارت‌های جانی و مالی در یک حادثه استفاده کنند؟

برای پاسخ به این سوال و رفع دیگر ابهامات در خصوص بیمه شخص ثالث، تا انتهای این مقاله از سایت آی‌بیمه همراه ما باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

ماهیت بیمه شخص ثالث، گواه بر اهمیت آن است؛ زیرا این بیمه، خیال بیمه‌گذار را، از نظر خسارات ناشی از تصادفات راحت می‌کند و در واقع یکی از مهم‌ترین بیمه‌های مربوط به وسایل نقلیه موتوری، به‌شمار می‌آید. داشتن این بیمه نه تنها الزامی است، بلکه نداشتن آن از طرف پلیس راهنمایی ‌و ‌رانندگی و تاخیر در تمدید آن توسط بیمه‌گر، مشمول جریمه می‌شود. 

در نظر داشته باشید، حق بیمه شخص ثالث، با توجه به نرخ دیه همان سال در ماه‌های حرام تعیین می‌شود. بر همین اساس حداقل و حداکثر میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ برابر با یک چهلم دیه کامل انسان معادل با ۴۰ و ۸۰۰ میلیون تومان است. اگر بیمه‌گذار مبلغی بیش از این مقدار را به عنوان پوشش مالی در نظر بگیرد، به آن بیمه مازاد شخص ثالث گفته می‌شود.

از دیگر عوامل موثر بر حق بیمه شخص ثالث، تعداد سیلندر وسایل نقلیه است؛ بدین صورت است که هرچه تعداد سیلندر و قدرت خودرو بیشتر باشد، حق بیمه پایه نیز بیشتر می‌شود. 

افرادی که از مزایای بیمه شخص ثالث در طول یک سال قرارداد بیمه‌نامه استفاده نکنند، شامل حال تخفیف می‌شوند. هرچه تعداد سال‌هایی که از بیمه شخص ثالث استفاده نشده بالاتر باشد، تخفیف بیشتری به بیمه‌گذار تعلق می‌گیرد.

بیمه شخص ثالث به نام چه کسی صادر می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانیم تمامی وسایل نقلیه باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. این بیمه‌نامه می‌تواند به‌ نام مالک خودرو یا شخص دیگری که گواهینامه معتبر دارد، صادر شود. زمان خرید بیمه شخص ثالث، بیمه‌گذار باید اطلاعات گواهینامه فرد یا افرادی که از خودرو استفاده می‌کنند را در بیمه‌نامه درج کند؛ البته بهتر است مشخصات فردی را وارد کنید که استفاده بیشتری از خودرو دارد.

ناگفته نماند، این اسامی درج شده در بیمه‌نامه، تفاوتی در میزان و نحوه خسارت توسط بیمه‌گر نمی‌کند و بیمه در هر شرایطی (به جز گواهینامه نداشتن راننده) موظف است در صورت بروز تصادف خسارت اشخاص ثالث  را جبران کند. بنابراین هر شخصی که از خودرو استفاده می‌کند، طبق قانون بیمه مرکزی، تحت پوشش بیمه‌ شخص ثالث خودروی بیمه‌شده قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید، صادر شدن بیمه شخص ثالث  به‌ نام مالک خودرو مزایای متعددی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. 

  • فروشنده خودرو می‌تواند سوابق تخفیفات بیمه شخص ثالث خود را  به خودرویی دیگر با کاربری یکسان، متعلق به خود، والدین، همسر و فرزندان منتقل کند و یا در صورت عدم خرید مجدد خودرو، این تخفیف حداکثر تا یک سال برایش محفوظ می‌ماند. امکان انتقال تخفیف بین دو خودرو که به‌نام یک فرد هستند هم وجود دارد.
  • در ضمن می‌توان اعتبار باقی‌مانده از بیمه شخص ثالث خودرو را  به مالک جدید آن منتقل کرد؛ البته این انتقال صرفا مربوط به مدت زمان بیمه‌نامه است و امتیازات آن برای فروشنده خودرو محفوظ می‌ماند.
  • افراد می‌توانند شرکت بیمه شخص ثالث را به‌دلیل نارضایتی از شرایط خدمات بیمه‌گر،  با حفظ تمام امتیازات و تخفیفات از بیمه‌نامه قبلی تغییر دهند.

لازم به‌ذکر است، این قوانین در راستای راننده‌ محور شدن بیمه شخص ثالث، تشویق افراد برای رانندگی طبق اصل راهنمایی و رانندگی و کاهش تخلفات وضع شده است.

آیا دارندگان گواهینامه باید بیمه شخص ثالث خریداری کنند؟

دارندگان گواهینامه، نیازی به خرید بیمه شخص ثالث ندارند؛ ولی باید زمان رانندگی با یک وسیله نقلیه از معتبر بودن بیمه آن مطمئن شوند. به این نکته توجه داشته باشید، تردد خودروها بدون بیمه‌ شخص ثالث غیر قانونی است و در صورت بروز حادثه عواقب زیادی برای راننده به‌ همراه خواهد داشت.

شرکت بیمه هم موظف است، خسارت جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث حاضر در صحنه تصادف را پرداخت کند؛ البته به شرط ‌این‌که راننده گواهینامه معتبر داشته باشد. 

برای مطالعه بیشتر میتوانید به دسته‌بندی بیمه شخص ثالث مراجعه نمایید.

سخن آخر

در این‌جا با ماهیت بیمه شخص ثالث آشنا شدیم و به این نکته پی بردیم که بیمه شخص ثالث مهم نیست به ‌نام چه کسی خریداری می‌شود؛ بلکه متعلق به خودرویی است که با آن رانندگی می‌کنید. حال اگر قصد خرید بیمه شخص ثالث دارید، بهتر است بعد از خواندن این مقاله سری به سایت آی‌بیمه بزنید و شرکت‌های بیمه‌کننده مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. 

در نهایت بهترین شرکت بیمه را با توجه به شرایط و نیازهای خود انتخاب کنید و از آی‌بیمه به‌صورت آنلاین خریداری کنید؛ البته زمان انتخاب، به یاد داشته باشید، حق بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها با کاربری یکسان، تفاوتی ندارند؛ اما آن‌چه آن‌ها را با هم متفاوت کرده، خدماتی است که شرکت‌های مختلف ارائه می‌کنند.

مطالب مرتبط