هزینه‌ی بیمه تکمیلی ارتودنسی

همه ما کم‌وبیش از هزینه‌های بالای دندانپزشکی خبر داریم و نسبت به نیاز بالقوه افراد برای دریافت خدمات این حرفه آگاهیم.

بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی، نیروهای مسلح وغیره بخشی از هزینه‌های مربوط به پر کردن و کشیدن دندان و جرم‌گیری لثه‌های فک بالا و پایین را پرداخت می‌کنند؛ اما مبلغ پرداختی آن‌ها بسیار کم است و تنها بخش کمی از این مبالغ بالا و کمرشکن را جبران خواهند کرد.

به‌همین دلیل افراد برای جبران هزینه‌های دندانپزشکی روی به استفاده از بیمه تکمیلی آورده‌اند؛ اما این‌که بیمه‌های تکمیلی چه مقدار از این هزینه‌ها را جبران می‌کنند و چه خدماتی را پوشش می‌دهند جای بحث دارد؟

یکی از موارد مورد بحث در این خصوص، پرداخت هزینه‌های ارتودنسی توسط بیمه تکمیلی است؛ زیرا امروزه افراد زیادی به‌منظور زیبایی و  درمان روی به انجام این کار آورده‌اند و از سویی دیگر بالا بودن هزینه‌های ارتودنسی باعث می‌شود عده زیادی از انجام این کار منصرف شوند.

Dental insurance form and pen on a desk.

در این مقاله از مجله‌ی آی‌بیمه می‌خواهیم بررسی کنیم هزینه‌ی بیمه تکمیلی با انواع بیمه‌های دی، پارسیان، البرز، ایران و غیره چگونه است؟ همچنین شرایط و نحوه‌ی پرداخت را برای شما توضیح خواهیم داد.

آیا بیمه تکمیلی هزینه‌های ارتودنسی را پوشش می‌دهد؟

همان‌طور که می‌دانیم، هیچ یک از بیمه‌های تکمیلی، هزینه‌های مربوط به عمل‌های زیبایی را پوشش نمی‌دهند. ارتودنسی هم نوعی عمل زیبایی محسوب می‌شود و طبق قوانین بیمه مرکزی ایران، بیشتر شرکت‌های بیمه تحت عنوان بیمه تکمیلی، ارتودنسی و زیبایی دندان را پوشش نمی‌دهند؛ البته بالا بودن هزینه ارتودنسی و درخواست زیاد مردم هم در این تصمیم‌گیری بی‌تاثیر نیست و برای شرکت‌های بیمه‌کننده صرفه اقتصادی ندارد.

طبق موارد خاص ممکن است بیمه تکمیلی تحت شرایط زیر، بخشی از هزینه‌ ارتودنسی را پرداخت کند. مقدار هزینه تحت پوشش هم به میزان توافق بین شرکت‌ها و بیمه‌گر بستگی دارد.

  • اگر ارتودنسی طبق نظر دندانپزشک معتمد بیمه جنبه درمانی داشته باشد و ثابت شود، این ناهنجاری‌ها مشکلاتی را برای دندان‌ها و فک فرد ایجاد می‌کند.
  • فرد بیمه گروهی تکمیلی داشته باشد (از طریق سازمان‌ها یا شرکت‌ها بیمه شده باشد) 
  • سن فرد کمتر از 14 سال باشد.

چگونه می‌توان هزینه ارتودنسی را از بیمه تکمیلی دریافت کرد؟

هر یک از شرکت‌های بیمه تعرفه خاصی دارند و تحت شرایط مختلف، هزینه‌های درمان را تا یک سقف معین پرداخت می‌کنند. برای ارتودنسی هم  برخی از شرکت‌های خصوصی مانند بیمه البرز، ایران، آسیا، آتیه، نوین، دانا و غیره با توجه به هزینه درمان و تعرفه مشخص شده بخشی از هزینه‌های درمان و در مواردی نادر تمام هزینه‌های درمان پرداخت می‌کنند.

حال افراد به دو صورت می‌توانند هزینه‌های ارتودنسی را پس از تایید بیمه‌گر از شرکت بیمه دریافت کنند.

  • فرد می‌تواند به کلینیک‌های ارتودنسی که با شرکت بیمه مورد نظرشان قرارداد دارند، مراجعه  کند و از خدمات دندان‌پزشکی و ارتودنسی آن مرکز استفاده کند.

در چنین مراکزی هزینه درمان مستقیما توسط بیمه کاهش پیدا می‌کند و فرد تنها فرانشیزی را پرداخت می‌کند که در قرارداد بیمه‌نامه از قبل مشخص شده است.

  • در صورت مراجعه به مراکزی غیر طرف قرارداد با بیمه مورد نظر، می‌توانید پس از اتمام درمان، از آن کلینیک، برگه‌ای مهر شده و معتبر جهت پرداخت هزینه و ارائه خدمات ارتودنسی دریافت کرده و به بیمه خود تحویل دهید تا در صورت تایید مدارک و رسید توسط بیمه‌گر، طبق تعرفه شرکت بخشی از هزینه‌ها را دریافت کنید.

کدام شرکت‌های بیمه هزینه ارتودنسی را پوشش می‌دهند؟

شرکت‌های بیمه‌گر معمولا در بیمه تکمیلی گروهی خدمات دندان‌پزشکی را پوشش می‌دهند؛ اما چیزی که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند، میزان پوششی است که برای آن در نظر گرفته شده است.

از جمله خدمات دندان‌پزشکی تحت پوشش بیمه تکمیلی عبارتند از:

  • جرم‌گیری زیر لثه و بالای لثه
  • ویزیت 
  • پر کردن دندان
  • کشیدن‌ دندان‌های خلفی، عقل و قدامی 
  • بروساژ هر فک 
  • جراحی دندان‌های نهفته در نسج سخت یا نرم 
Man touching a dental insurance concept on a touch screen with his finger

تقریبا هیچ یک از بیمه‌های تکمیلی، هزینه ارتودنسی را پوشش نمی‌دهند؛ ولی ممکن است برخی شرکت‌های بیمه‌گر بخشی از هزینه‌های جانبی ارتودنسی مانند آزمایشات، رادیو گرافی، ویزیت، دارو غیره را پرداخت کنند؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید بیمه تکمیلی، در مورد پوشش‌های آن اطلاعات کامل به‌دست آورید. 

سخن آخر

گرچه خدمات ارتودنسی تحت پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرد؛ اما خرید بیمه تکمیلی برای جبران هزینه‌های سنگین دندان‌پزشکی برای هر فرد لازم و ضروری است.

هر یک از شرکت‌های بیمه در این خصوص خدمات متفاوتی ارائه می‌کنند. برای این‌که بتوانید بیمه‌گر مورد نظرتان را مطابق با خواسته‌ها و نیازهای خود پیدا کنید، بهتر است از آی‌بیمه کمک بگیرید.

با آی‌بیمه می‌توانید خدمات و شرایط بیمه‌های تکمیلی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و در نهایت گزینه مورد نظرتان را به‌‌صورت آنلاین خریداری کنید.

مطالب مرتبط