نحوه استعلام بیمه موتورسیکلت با شماره پلاک

داشتن بیمه برای موتورسیکلت اهمیت زیادی دارد. این نوع بیمه نه تنها از لحاظ قانونی ضروری است، بلکه در مواقع بروز حوادث به کاهش هزینه‌های ناشی از خسارات احتمالی در حوادث رانندگی کمک می‌کند.

اما شاید برای بسیاری افراد، نحوه‌ استعلام و اطمینان از وضعیت بیمه موتورسیکلت خود با استفاده از شماره پلاک، کمی پیچیده و گیج‌کننده به نظر برسد. 

در این مقاله، قصد داریم به زبانی ساده، تمامی مراحل استعلام بیمه موتورسیکلت با شماره پلاک را به شما آموزش دهیم تا به راحتی و در کمترین زمان ممکن، از وضعیت بیمه‌ وسیله‌ نقلیه خود آگاه شوید.

بیمه موتورسیکلت چیست؟

بیمه موتورسیکلت شامل بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه حوادث شخصی است. با این نوع، شرکت بیمه‌کننده متعهد می‌شود تا در صورت وقوع حادثه، خسارات جانی (هزینه‌های درمانی، نقص‌عضو و فوت راننده) یا مالی وارده شده به شخص زیان‌دیده یا وسیله نقلیه وی را بر عهده بگیرد.

ناگفته نماند، خدماتی که از شرکت بیمه‌کننده دریافت می‌کنید به میزان پوشش مشخص‌شده در بیمه‌نامه شما، بستگی دارد؛ البته با وجود طرح بیمه موتورسیکلت اقساطی در سامانه آنلاین آی‌بیمه، دیگر نگران هزینه‌ها و انتخاب پوشش‌های مورد نظرتان نباشید و با خیالی راحت وسیله نقلیه خود را در برابر حوادث بیمه کنید.

اهمیت استعلام بیمه موتورسیکلت با شماره پلاک

بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه اجباری است؛ بنابراین تمامی رانندگان و مالکان وسایل نقلیه، به ویژه موتورسیکلت‌ها که احتمال حوادث رانندگی شان چند برابر بیشتر از دیگر وسایل نقلیه است، باید از وضعیت بیمه‌نامه خود اطلاع داشته باشند.

یکی از راه‌های دسترسی به بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت‌ها، استعلام با شماره پلاک است تا در صورت تمام شدن موعد قرارداد، گم شدن بیمه‌نامه یا عدم دسترسی به بیمه‌نامه هنگام تصادفات بتوانید از وضعیت آن مطلع شوید. در صورت اتمام موعد قرارداد بیمه موتورسیکلت، می‌توانید بیمه مورد نظرتان را بدون نیاز به مراجعه حضوری و به صورت آنلاین از آی‌بیمه خریداری کنید. 

هم‌چنین با استعلام بیمه موتور می‌توانید وضعیت بیمه‌، خسارت و عدم خسارت موتورسیکلت کارکرده‌ای که قصد خرید آن را دارید، بررسی کنید.

همچنین، با روش استعلام بیمه موتورسیکلت با شماره پلاک، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر بیمه مورد نظرتان نیست و بدین طریق می‌توانید، در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

مراحل استعلام بیمه موتورسیکلت با شماره پلاک

برای استعلام بیمه با پلاک موتورسیکلت یا به نوعی استعلام بیمه موتورسیکلت با کد ملی باید به سایت درگاه ملی خدمات دولت مراجعه کنید و اطلاعاتی مانند شماره موتور، شماره شاسی، VIN، شماره بیمه‌نامه، شماره پلاک، کد ملی و کد شرکت بیمه را وارد کنید. با وارد کردن این اطلاعات در سایت استعلام بیمه موتور سیکلت می‌توانید، از بیمه دستگاه خود استعلام بگیرید.

نحوه‌ی بدست آوردن اطلاعات مربوط به موتورسیکلت

  • شماره شاسی و شماره موتور، اطلاعات منحصربه‌فرد هر دستگاه هستند که روی موتور یا قسمتی از بدنه دستگاه درج شده‌ و روی کارت موتورسیکلت هم نوشته شده‌اند.
  • کد VIN هم یک شماره 17 رقمی، متشکل از اعداد و حروف انگلیسی است که روی کارت شناسایی دستگاه درج شده است و حتی به کمک این کد می‌توان به سال ساخت و کارخانه تولید کننده‌اش هم پی برد.
  • شماره بیمه‌نامه همان شماره‌ای است که موقع صدور بیمه‌، روی بیمه‌نامه شما درج می‌کنند.
  • برای استعلام بیمه با پلاک موتورسیکلت، به این نکته توجه داشته باشید، برای وارد کردن پلاک، نیازی به وارد کردن سری پلاک یا شهر نیست و فقط کافی است، قسمت عدد و حرف پلاک را بنوبیسید. برای وارد کرن پلاک هم اول عدد دو رقمی را وارد کنید، بعد حرف و در آخر شماره 3 رقمی را درج کنید.

نحوه اطلاع از تخفیفات بیمه موتورسیکلت

تخفیف بیمه موتورسیکلت شامل افرادی می‌شود که از بیمه شخص ثالث خود در سال گذشته استفاده نکرده باشند و هرچه‌قدر این تعداد سال‌ها بیشتر باشد، تخفیف بیشتری شامل حال بیمه‌شونده می‌شود. یکی از راه‌های اطلاع از تخفیفات بیمه موتورسیکلت استعلام از طریق پلاک دستگاه است.

شما می‌توانید با داشتن پلاک موتورسیکلت، کد ملی مالک دستگاه و شماره تلفن همراه از طریق سامانه سنهاب بیمه مرکزی به میزان تخفیفات بیمه‌ دستگاه‌تان دسترسی داشته باشید و بعد از آن خرید کنید؛ البته روزانه، با هر شماره تلفن، فقط 5 نوبت استعلام به شما داده می‌شود.

سنهاب مخفف عبارت «سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه» است. این سامانه از سوی بیمه مرکزی در ابتدا برای گردآوری و یکپارچه سازی داده‌های آماری و اطلاعات شرکت‌های بیمه و دسترسی آسان دستگاه‌های نظارتی به عملکرد این شرکت‌ها راه‌اندازی شده است.

سخن آخر

شما می‌توانید از طریق استعلام بیمه موتورسیکلت با شماره پلاک، در کمترین زمان ممکن از وضعیت بیمه‌نامه خود مطلع شوید و از وقوع مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. اگر به دنبال خرید بیمه‌ آنلاین بصورت مطمئن و بی‌دردسر هستید، آی‌بیمه در تمام مراحل همراه شماست.

با خرید از آی‌بیمه، اطلاع از قیمت بیمه خودرو و موتورسیکلت، امکان مقایسه شرکت‌های بیمه‌کننده مختلف و بررسی میزان پوشش انواع بیمه‌نامه‌ها وجود دارد. هم‌چنین با آی‌بیمه فرآیند خرید سریع و آسان را تجربه می‌کنید و در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد. حفاظت از موتورسیکلت خود را به آی‌بیمه بسپارید و با خیال راحت در جاده‌ها حرکت کنید.

 

مطالب مرتبط