آیا برای جراحی زیبایی بیمه تکمیلی داریم؟

 جراحی‌های زیبایی به‌عنوان ابزاری برای بهبود ظاهر و افزایش اعتماد به نفس افراد مورد توجه قرار گرفته‌اند. با این حال، هزینه‌های بالا و پیچیدگی‌های مرتبط با این نوع جراحی‌ها، بسیاری از افراد را با چالشی جدی مواجه کرده است.

یکی از سوالات مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که آیا بیمه‌های تکمیلی می‌توانند بخشی از این هزینه‌ها را پوشش دهند؟ 

به‌همین دلیل در این مقاله از سایت آی‌بیمه به بررسی دقیق این موضوع می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم تا با تحلیل شرایط و قوانین بیمه تکمیلی، به این سوال پاسخ دهیم. هدف ما این است که با ارائه اطلاعات جامع و دقیق، به شما کمک کنیم، تصمیم‌گیری بهتری در زمینه استفاده از خدمات بیمه تکمیلی برای جراحی‌های زیبایی داشته باشید.

بیمه تکمیلی درمان چیست و چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

بیمه تکمیلی درمان نوعی قرارداد است که مابین شرکت بیمه‌کننده و بیمه‌گر بسته می‌شود و افرادی را تحت پوشش قرار می‌دهد که  یکی از بیمه‌های پایه را داشته باشند. شرکت‌های بیمه درمان تکمیلی، طبق این قرارداد و در ازای حق بیمه‌ای که هر ماه از بیمه‌شوندگان دریافت می‌کنند، پوشش‌های درمانی مختلفی را با فرانشیزهای 10 تا 30 درصد ارائه می‌دهند.

این پوشش‌های درمانی که تقریبا در بیمه‌نامه شرکت‌های مختلف یکسان است، خدماتی مانند ویزیت، دارو، آمبولانس، بستری، جراحی عمومی و تخصصی، زایمان، نازایی، پاراکلینیکی، رفع عیوب انکساری دو چشم و سمعک را شامل می‌شوند.

آیا بیمه تکمیلی، جراحی زیبایی را هم پوشش می‌دهد؟

یکی از سوالات مهم و پرتکراری که این روزها از شرکت‌های بیمه‌کننده پرسیده می‌شود، در خصوص پوشش بیمه‌های تکمیلی برای جراحی‌های زیبایی است.

در پاسخ به این سوال باید گفت، به‌طور کلی شرکت‌های بیمه، هزینه‌ای بابت عمل‌های زیبایی پرداخت نمی‌کنند؛ اما اگر این عمل در راستای سلامتی شما انجام شود و جنبه درمانی داشته باشد را پوشش می‌دهند. 

ناگفته نماند، برخی شرکت‌های بیمه‌کننده، بخشی از هزینه‌های جانبی عمل‌های زیبایی نظیر آزمایشات، دارو، ویزیت پزشک و غیره را پرداخت می‌کنند. ممکن است، برخی شرکت‌ها هم همه هزینه‌های جانبی را به افرادی که بیمه تکمیلی گروهی دارند، پرداخت ‌کنند.

از رایج‌ترین جراحی‌های زیبایی می‌توان به مواردی نظیر جراحی سیتوپلاستی بینی، جراحی بای پس معده و جراحی اسلیو  معده اشاره کرد. در ادامه میزان پوشش بیمه تکمیلی برای هر یک از این جراحی‌ها را بررسی می‌کنیم.

جراحی بینی

جراحی بینی خود به دو دسته رینوپلاستی و سیتوپلاستی تقسیم می‌شود.

از آن‌جایی‌که عمل رینوپلاستی جنبه زیبایی دارد، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار نمی‌گیرد؛ اما عمل سیتوپلاستی در راستای برطرف‌کردن انحراف بینی انجام می‌شود و با توجه به جنبه درمانی‌اش، بیمه آن را پوشش می‌دهد.

دیگر جراحی‌های بینی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • شکستگی استخوان بینی و کج‌ شدن دیواره آن
  • رشد بی‌رویه مخروط‌های بینی
  • تنگ ‌شدن دهلیز بینی با رشد دیواره‌های داخلی
  • هرگونه نقص مادرزادی در بینی

جراحی بای‌پس معده

یکی دیگر از عمل‌های رایج برای لاغری و کاهش وزن سریع، جراحی بای‌پس معده است. این جراحی بیشتر برای افرادی انجام می‌شود که به دلیل چاقی زیاد دچار مشکل شده‌اند و نتوانسته‌اند وزن خود را با ورزش یا رژیم غذایی کاهش دهند. حال بیمه، افرادی را برای این عمل جراحی تحت پوشش قرار می‌دهد که توده بدنی‌شان بیشتر از 40 باشد و توسط پزشک معتمد بیمه‌گر تایید شوند.

توده بدنی یا همان (BMI) BMI را با استفاده از وزن بر حسب کیلوگرم (کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر اندازه‌گیری می‌کنند. هرچه این عدد بیشتر باشد، چربی بیشتری در بدن‌تان ذخیره دارید.

جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده از دیگر راه‌های کاهش وزن است. در این عمل پزشک با کوچک کردن معده بیمار، اشتهای او را کاهش داده و باعث می‌شود تا کاهش وزن سریعی داشته باشد. حال اگر توده بدنی شخص بیش از 40 باشد، بیمه تکمیلی گروهی داشته باشد و مورد تایید پزشک معتمد بیمه‌کننده قرار گیرد، بیمه تکمیلی به آن تعلق می‌گیرد.

روش دریافت هزینه جراحی زیبایی از طریق بیمه

اگر جراحی زیبایی به‌یکی از دلایل ذکر شده، مورد تایید بیمه قرار گیرد، فرد می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را طبق مبلغ تعیین شده در قرارداد دریافت کند.

حال برای دریافت هزینه‌ها می‌توان به دو صورت زیر عمل کرد.

  • بیمه‌شونده با ارائه معرفی‌نامه به یکی از مراکز طرف قرارداد با شرکت بیمه مراجعه کند.
  •  یا در صورت رفتن به دیگر مراکز درمانی باید هزینه‌های درمان را به صورت شخصی به آن مرکز پرداخت کند و برای دریافت هزینه‌های پرداختی، با ارائه مدارک به شرکت بیمه مراجعه کند.

مدارکی که باید فرد به شرکت بیمه‌کننده برای دریافت پرداختی‌ها ارائه کند، عبارتند از:

  1. اصل قبض پرداختی برای هزینه‌های پاراکلینیکی 
  2. کپی جواب آزمایشات 
  3. صورت‌حساب اصل با مهر معتبر مرکز درمانی
  4. فاکتور داروها با مهر معتبر داروخانه
  5. گواهی مهر شده پزشک با ذکر تعداد جلسات درمانی

جراحی زیبایی در صورتی‌که صرفا جنبه درمانی داشته باشد، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرد؛ اما برخی شرکت‌های بیمه هزینه‌های جانبی این نوع عمل‌ها را جبران می‌کنند. پس بهتر است، قبل از تصمیم‌گیری برای انجام جراحی زیبایی، جزئیات بیمه تکمیلی خود را به دقت بررسی کنید.

برای این‌که از بهترین پوشش بیمه تکمیلی بهره‌مند شوید و بتوانید با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرید، توصیه می‌کنیم از خدمات مشاوره و خرید بیمه تکمیلی سایت آی‌بیمه استفاده کنید. آی‌بیمه با ارائه مشاوره‌های تخصصی و محصولات متنوع بیمه‌ای، به شما کمک می‌کند تا شرایط شرکت‌های بیمه‌کننده را با یکدیگر مقایسه کنید و در نهایت بیمه‌ای متناسب با نیازها و شرایط خود پیدا کنید و از پوشش مناسب برای جراحی‌های زیبایی خود بهره‌مند شوید.

برای اطلاعات بیشتر و خرید بیمه تکمیلی، به سایت آی‌بیمه مراجعه کنید.

مطالب مرتبط