انواع بیمه خودرو + مزایا و معایب

چرا باید خودرو خود را بیمه کنیم؟ مزایا و معایب بیمه خودرو

اگر جمله حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند را با تمام وجود باور داشته باشیم، ناخودآگاه پی به اهمیت بیمه خودرو خواهیم برد؛ چراکه حوادث ناشی از تصادفات، آتش‌سوزی، سرقت و غیره در صورت نبود بیمه، خسارات مالی جبران‌ ناپذیری برای ما به همراه خواهد داشت.

این‌که چرا باید خودرو خود را بیمه کنیم و کدام بیمه مناسب خودروی ماست، نیاز به آگاهی و شناخت بیشتر نسبت به نوع بیمه و خدماتی که شرکت بیمه‌کننده ارائه می‌دهد، دارد. به‌همین دلیل در این مقاله از سایت آی‌بیمه انواع بیمه خودرو را معرفی می‌کنیم و درباره مزایا و معایب هر یک صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با انواع بیمه خودرو

بیمه خودرو، مجموعه‌ای از بیمه‌هاست تا خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث رانندگی را برای خودروها و اشخاص ثالث، تا سقف معینی جبران ‌کند. به‌طور کلی بیمه خودرو را می‌توان به چند دسته بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه خودرو و بیمه سرنشین تقسیم‌بندی کرد؛ البته در سال‌های اخیر بیمه شخص ثالث و بیمه سرنشین برای دارندگان خودرو الزامی است و بیمه بدنه بنابر بر اختیار افراد انتخاب می‌شود.

بیمه شخص ثالث

شخص ثالث به تمام افراد حقیقی و حقوقی حاضر در صحنه تصادف به جز راننده مقصر حادثه گفته می‌شود. بنابراین در صورت داشتن بیمه شخص ثالث، همه افراد حقیقی و حقوقی زیان دیده، به جز راننده مقصر از شرکت بیمه‌کننده خسارت دریافت می‌کنند.

این نوع بیمه، هر دو نوع خسارت مالی و جسمی را جبران می‌کند. در آسیب‌های جسمی، بیمه از  یک زخم معمولی گرفته تا نقص و قطع عضو و هزینه‌های پزشکی ایجادشده در اثر حادثه و فوت را پوشش می‌دهد. خسارات مالی هم اموال منقول و غیرمنقول شخص ثالث را شامل می‌شود.

جالب است بدانید، بیمه شخص ثالث بر خلاف دیگر بیمه‌ها اجباری است و حتی تأخیر در تمدید آن، از زمان اتمام تا تمدید مجدد، مشمول جریمه می‌شود.

مزایای بیمه شخص ثالث

  • در زمان حادثه دیگر راننده یا صاحب خودرو، نگران هزینه‌های درمان یا فوت شخص ثالث آسیب‌دیده در جریان تصادف نیست.
  • نرخ بیمه شخص ثالث برای تمام مدل‌ها و برندهای خودرو یکسان است.
  • چنان‌چه افراد چندین سال متوالی، هیچ‌گونه خسارتی از شرکت بیمه‌گر دریافت نکرده باشند، مشمول تخفیف خواهند شد.

معایب بیمه شخص ثالث

  • بیمه شخص ثالث خسارات مربوط به راننده مقصر را جبران نمی‌کند.
  • خرید این نوع بیمه برای همه صاحبان خودرو اجباری است و در صورت نداشتن آن، مشمول جریمه می‌شوند.
  • بیمه شخص ثالث، فقط در زمان تصادفات کاربرد دارد، در حالی‌که افراد باید برای فعال کردن آن به صورت سالانه حق بیمه‌ای را پرداخت کنند.
  • هزینه بیمه شخص ثالث با توجه به نوع کاربری خودرو تغییر می‌کند.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث نه‌تنها برای تمامی وسایل نقلیه اجباری است؛ بلکه دیرکرد آن هم مشمول جریمه خواهد شد. این جریمه که با عنوان جریمه دیرکرد شخص ثالث شناخته می‌شود، در ازای هر یک روزی است که از تاریخ انقضای بیمه‌نامه ثالث شما می‌گذرد.
این جریمه دیرکرد تا مدت یک سال به‌صورت روزانه محاسبه می‌شود و چنان‌چه زمان عدم تمدید بیمه‌نامه بیشتر از یک سال شد، جریمه همان یک سال در نظر گرفته می‌شود.
حال برای محاسبه جریمه دیرکرد قبل از یک‌سال، باید قیمت حق بیمه پایه اعلامی از سوی بیمه مرکزی را تقسیم بر ۳۶۵ روز سال کرد و سپس عدد به دست آمده را در تعداد روزهایی که از تاریخ انقضای بیمه‌نامه ثالث شما گذشته است، ضرب کرد. عدد به‌ دست آمده همان جریمه دیرکرد است که باید افراد زمان تمدید بیمه‌نامه و صدور بیمه جدید، آن را به شرکت بیمه‌گر پرداخت کنند.
در نظر داشته باشید، جریمه دیرکرد با توجه به عواملی نظیر نوع خودرو، تعداد سیلندر، ظرفیت بار ماشین و شرایط شرکت بیمه‌گر تعیین می‌شود و در فرمول محاسبه هم باید، قیمت بیمه‌نامه یکساله بدون تخفیف را در نظر گرفت.

بیمه بدنه خودرو

شاید بسیاری افراد، بیمه بدنه خودرو را گزینه‌ای لوکس بدانند، غافل از این‌که این نوع بیمه برای خودروهای شما بسیار مفید است و خسارت‌های مالی راننده را در هر صورت جبران می‌کند. امروزه، این نوع بیمه با توجه به گران شدن قیمت خودرو، قطعات، تعمیرات و سرویس آن بسیار مفید است.

بیمه بدنه خودرو، مواردی نظیر سرقت، انفجار، آتش‌سوزی و تصادف را با توجه به نوع، مدل و میزان سالم بودن آن، تا سقف معین تحت پوشش قرار می‌دهد؛ البته می‌توان آپشن‌های اضافه را طبق نیاز و درخواست بیمه‌گذار به موارد ذکر شده اضافه کرد.

این موارد (آپشن‌های اضافه) تحت پوشش بیمه بدنه نیستند؛ ولی بیمه گزار با پرداخت مبلغی اضافه می‌تواند از این مزایا هم بهره‌مند شود.

  • دزدی لوازم خودرو مانند رادیو، رینگ، لاستیک، آینه‌ها و سایر لوازم خودرو
  • شکستن شیشه به علتی غیر از خطرات اصلی
  • خسارت ناشی از عدم استفاده خودرو در حال تعمیر
  • حوادث طبیعی شامل سیل، زلزله، آتشفشان
  • حوادث ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی نظیر اسید و رنگ

مزایای بیمه بدنه

  • با داشتن بیمه بدنه در تمام شرایط، حتی در صورت مقصر بودن راننده، می‌توان خسارات وارد شده به بدنه را جبران کرد. این نوع بیمه برای خودروهای گران‌قیمت بسیار کاربردی است.
  • امکان استفاده از تخفیفات مختلف در خرید بیمه بدنه وجود دارد.
  • امکان انتقال بیمه بدنه به سایر افراد درجه یک
  • بیمه بدنه شامل حال خودروهای قدیمی نمی‌شود.

معایب بیمه بدنه

  • برای خرید بیمه بدنه خودرو، باید هزینه مربوطه را به صورت سالانه به شرکت بیمه‌گر پرداخت کنید؛ اما ممکن است سال‌ها، نیاز به استفاده از آن نداشته باشید.
  • برای بیمه بدنه، پوشش‌های محدودی در نظر گرفته شده است و افراد برای استفاده از خدمات بیشتر، باید آپشن‌های بیشتری را به بیمه‌نامه خود اضافه کنند.
  • با توجه به میزان فرانشیز، بیمه تنها بخشی از خسارات را پرداخت می‌کند و مابقی برعهده فرد خسارت‌دیده است.

بیمه حوادث راننده یا بیمه سرنشین

این نوع بیمه، خسارات مربوط به راننده مقصر را جبران می‌کند و معمولا همراه با بیمه شخص ثالث برای بیمه‌گذار صادر می‌شود. پس می‌توان آن را همانند بیمه شخص ثالث جبرانی دانست. بیمه سرنشین مواردی نظیر هزینه‌‌های پزشکی، بیمارستانی، جراحات و در برخی موارد حتی پرداخت مبلغی به عنوان جبران خسارت جانی به خانواده متضرر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این نوع بیمه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هزینه‌‌های پزشکی (هزینه‌های مربوط به ویزیت‌، بستری در بیمارستان، عمل جراحی، داروها و سایر خدمات پزشکی توسط شرکت بیمه‌کننده پرداخت می‌شود.)
  • خسارات جانی (در صورت از دست دادن عضو یا حتی جان، بیمه مبلغی به عنوان جبران خسارت جانی به خانواده آسیب‌دیده پرداخت کند.)
  • آسیب‌‌های دائمی (زمانی‌که فرد بیمه‌شونده، در اثر تصادفات رانندگی، دیگر توانایی انجام کارهای روزمره را نداشته باشد.)
  • پوشش درمانی در صورت فوت (پرداخت هزینه‌‌های مربوط به مراسم خاکسپاری)

مزایای بیمه سرنشین

  • این نوع بیمه از سلامت و زندگی افراد حمایت می‌کند.
  • به افراد کمک می‌کند تا در زمان تصادفات ناگهانی، امنیت خاطر بیشتری داشته باشند.

معایب بیمه سرنشین

  • افراد برای استفاده از تمام پوشش‌هایی بیمه سرنشین باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.
  • باید به‌ صورت سالانه بیمه سرنشین را خریداری کرد؛ در حالی‌که، ممکن است سال‌ها به آن نیازی نداشته باشید.
  • بیمه سرنشین، تنها خسارات مربوط به راننده مقصر را پرداخت می‌کند و دیگر موارد را تحت پوشش قرار نخواهد داد.

سخن آخر

با توجه به گران شدن خودرو، قطعات و تعمیرات مربوط به آن و افزایش تصادفات جاده‌ای، بهتر است علاوه بر بیمه اجباری شخص ثالث و سرنشین، بیمه بدنه را هم خریداری کنید تا هنگام تصادفات ناگهانی، خسارات کم‌تری متحمل شوید. برای انتخاب بهترین شرکت بیمه‌کننده هم باید شرایط و پوشش‌‌های بیمه را به دقت بررسی کنید. آی‌بیمه  به‌عنوان یک سامانه هوشمند برای مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه‌ها، امکان مقایسه و خرید را برای شما آسان خواهد کرد.

مطالب مرتبط

24 اردیبهشت 1403
مالکان خودرو و دارندگان گواهینامه معتبر کم‌وبیش با بیمه شخص ثالث و قوانین مرتبط با...
18 اردیبهشت 1403
عینک و لنزهای طبی برای بسیاری افراد نیاز اساسی محسوب می‌شوند و در بهبود بینایی...
17 اردیبهشت 1403
در دنیای امروز، با وجود طیف گسترده‌ای از گزینه‌های موجود، انتخاب بیمه‌ای که متناسب با...
16 اردیبهشت 1403
آنچه باید درباره بازنشستگی پیش از موعد بدانیم گاهی اوقات شرایط بر وفق مرادمان نیست...
11 اردیبهشت 1403
بیمه عمر راهی مطمئن برای آینده‌ای راحت است. با داشتن بیمه عمر بعد از فوت...
2 اردیبهشت 1403
چرا باید خودرو خود را بیمه کنیم؟ مزایا و معایب بیمه خودرو اگر جمله حادثه...