بیمه پیک موتوری + شرایط و هزینه ها

در دنیای پرشتاب و پرچالش امروزی، پیک‌های موتوری به قهرمانان بی‌ادعای خیابان‌ها تبدیل شده‌اند؛ کسانی که با سرعت و دقت، کالاها را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر می‌رسانند و نیازهای ما را در کم‌ترین زمان ممکن برآورده می‌کنند. اما در پس این شغل پرهیجان، خطرات بسیاری نهفته است.

در این میان، خرید بیمه پیک موتوری همان سپر امنی، پیک‌ها را از آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند و آن‌ها می‌توانند با خیالی آسوده‌تر در خیابان‌های شلوغ تردد داشته باشند. این بیمه، نه تنها تضمین امنیت و آرامش خاطر موتورسواران را تامین می‌کند، بلکه نقشی کلیدی در استمرار و کارآمدی این شغل حیاتی ایفا می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم در خصوص بیمه پیک موتوری و ضرورت آن صحبت کنیم.

آشنایی با بیمه پیک موتوری

بیمه پیک موتوری در واقع همان بیمه موتورسیکلت است. این بیمه‌ شامل دو نوع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌شود. 

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه الزامی است و در صورت نداشتن این نوع بیمه و یا دیرکرد در تمدید آن، موتورسوار مشمول جریمه توسط پلیس راهنمایی ‌و رانندگی می‌شود. 

با بیمه شخص ثالث می‌توان خسارت‌های مالی  و جانی اشخاص حاضر در صحنه تصادف را جبران کرد. هم‌چنین با این بیمه می‌توان خسارت‌های جانی راننده پیک موتوری مقصر در تصادف را هم پوشش داد.  جبران خسارت‌های جانی در بیمه شخص ثالث شامل مواردی نظیر آسیب، شکستگی، نقص عضو و از کارافتادگی جزئی و کلی یا موقت و دائم می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید، بیمه شخص ثالث خسارات وارد شده به موتور راننده مقصر و خسارت‌‌های واردشده ناشی از رادیواکتیو و تشعشعات را جبران نمی‌کند. 

بیمه بدنه پیک موتوری

بیمه بدنه پیک موتوری، خسارت‌های ناشی از حادثه، آتش‌سوزی و انفجار را جبران می‌کند. این نوع بیمه‌نامه گرچه برای وسایل نقلیه ضروری نیست؛ اما به دلیل جبران خسارات‌های احتمالی، داشتن آن برای پیک‌های موتوری از واجبات است.

معمولا بیمه بدنه، خسارات وارد شده در اثر برخورد پیک موتوری با وسایل نقلیه، برخورد موتورسیکلت ثابت یا در حال حرکت با اشیا یا واژگون شدن موتورسیکلت را پوشش می‌دهد.

 این نوع بیمه‌نامه موارد زیر را پوشش نمی‌دهد.

  • خسارت‌های ناشی در ازای حمل بار بیش از حد با پیک موتوری
  • خسارت ناشی از رانندگی بدون گواهینامه
  • خسارت در اثر استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • خسارت‌های عمدی وارد شده به دستگاه
  • خسارت در اثر تعقیب و گریز پلیس؛ البته اگر راکب موتور در حین تعقیب و گریز، مالک آن نباشد یا  موتور به صورت غیر قانونی و بدون اجازه مالک استفاده شده باشد؛ بیمه خسارت وارد شده را جبران می‌کند. 
  • خسارت‌‌های واردشده ناشی از رادیواکتیو و تشعشعات
  • خسارت وارد شده در اثر انفجارات هسته‌ای
  • خسارت ناشی در اثر جنگ و اعتصابات
  • سرقت جزئی یا کلی موتورسیکلت؛ البته در موارد خاص، بیمه‌گر می‌تواند با هماهنگی شرکت بیمه‌کننده، برای جبران خسارت، بیمه‌نامه بدنه با پوشش سرقت کلی و جزئی را خریداری کند.

افرادی که در حوزه پیک موتوری فعالیت می‌‌کنند، بهتر است در کنار بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، بیمه موبایل، بیمه تکمیلی و بیمه مسئولیت را هم از آی بیمه خریداری کنند. به یاد داشته باشید، موتورسیکلت به‌دلیل نداشتن پوششی برای محافظت از راکب و سرنشین، به‌عنوان یک وسیله نقلیه موتوری پرخطر شناخته می‌شود و ممکن است در اثر حوادث رانندگی اتفاقاتی نظیر شکسته شدن موبایل، آسیب‌های جدی به موتورسوار و آسیب به اشیای قابل حمل با پیک موتوری برسد.

بیمه تامین اجتماعی بیمه پیک موتوری

بیمه تامین اجتماعی، سال 1397، قانونی برای تحت پوشش قرار دادن مشاغل پیک موتوری تصویب کرد. طبق این بیمه‌نامه، کارفرمایان موظفند کارکنان پیک موتوری خود را بیمه کنند. نرخ حق بیمه تامین اجتماعی برای این مشاغل، 27 درصد ازمبنای پرداخت حق بیمه است و برای افراد با سابقه کار کمتر از 5 سال، حق بیمه بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی یا حداکثر دستمزد مبنای حق بیمه در معرفی‌نامه واحد اجرایی تعیین می‌شود.

مزایای استفاده از بیمه پیک موتوری

بیمه پیک موتوری مزایای زیادی برای پیک‌ها و کارفرمایان فراهم می‌کند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

پوشش در برابر حوادث

 یکی از اصلی‌ترین مزایای بیمه پیک موتوری، ارائه پوشش در برابر حوادث رانندگی و صدمات جسمانی است و با آن می‌توان هزینه‌های احتمالی ناشی از حوادث را کاهش داد.

جبران خسارت‌های مالی

در صورت وقوع حوادثی مانند تصادف یا سرقت، بیمه پیک موتوری خسارت‌های مالی را جبران می‌کند. این موضوع برای پیک‌هایی که منبع درآمد اصلی آن‌ها موتورسیکلت است، اهمیت زیادی دارد.

کاهش نگرانی‌های شغلی

با داشتن بیمه، پیک‌ها می‌توانند با خیالی آسوده‌تر به کار خود ادامه دهند؛ زیرا می‌دانند موتورسیکلت آن‌ها به عنوان اصلی‌ترین ابزارهای کاری‌شان در صورت بروز هر گونه حادثه، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

افزایش اعتبار و اعتماد

برای کارفرمایان، داشتن بیمه پیک موتوری نشان‌دهنده تعهد آن‌ها به حفظ سلامت و امنیت کارکنان است و اعتماد مشتریان و پیک‌ها را افزایش می‌دهد. به پیک‌ها هم این اطمینان را می‌دهد که در شرایط بحرانی و غیرمنتظره تنها نیستند و از پشتیبانی لازم برخوردارند.

سخن آخر

شما می‌توانید از طریق آی‌بیمه، بیمه‌های مورد نیاز پیک موتوری را به صورت آنلاین خریداری کنید؛ البته قبل از خرید بهتر است، شرکت‌های بیمه‌کننده را با یکدیگر مقایسه کرده و بعد از مقایسه شرایط و قیمت بیمه‌نامه‌های مختلف بهترین نوع بیمه را با بهترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آی‌بیمه خریداری کنید.

سوالات متداول

بیمه پیک موتوری شامل چه مواردی است؟

بیمه پیک موتوری همانند بیمه موتورسیکلت دارای دو نوع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه است؛ البته در سال‌های اخیر تامین اجتماعی کارفرمایان مشاغل پیک موتوری را موظف کرده تا کارمندانشان را بیمه کنند.

نرخ حق بیمه تامین اجتماعی برای پیک موتوری چه‌قدر است؟

نرخ حق بیمه تامین اجتماعی برای این مشاغل، 27 درصد ازمبنای پرداخت حق بیمه است و برای افراد با سابقه کار کمتر از 5 سال، حق بیمه بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی یا حداکثر دستمزد مبنای حق بیمه در معرفی‌نامه واحد اجرایی تعیین می‌شود.

آیا بیمه شخص ثالث برای پیک موتوری اجباری است؟

بله. بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه الزامی است و در صورت نداشتن این نوع بیمه و یا دیرکرد در تمدید آن، موتورسوار مشمول جریمه توسط پلیس راهنمایی ‌و رانندگی می‌شود. 

مطالب مرتبط