هزینه بیمه موتورسیکلت 1403

بیمه موتورسیکلت از ابزارهای اساسی برای حفاظت از مالکین و رانندگان موتورسیکلت است و در کاهش ریسک‌ها و خسارات احتمالی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

موتورسواران به دلیل ماهیت خاص این وسیله نقلیه با خطرات بیشتری در جاده‌ها روبرو می‌شوند؛ بنابراین با این بیمه و پوشش‌های گسترده آن می‌توان از هزینه‌های ناشی از حوادث، خسارات مالی و جانی به راننده و اشخاص ثالث حمایت کرد و هزینه‌های سنگین تعمیرات و درمانی را در مواقع بحرانی کاهش داد.

با توجه به اهمیت این نوع بیمه، در این مقاله از آی‌بیمه می‌خواهیم درباره بیمه موتورسیکلت، انواع آن و تفاوتش با بیمه خودرو صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشد.

بیمه موتورسیکلت چیست؟

بیمه موتورسیکلت، قراردادی میان مالک موتورسیکلت و شرکت بیمه‌کننده است. در طی این قرارداد بیمه‌کننده موظف است تا در ازای حق بیمه‌ای که از مالک دستگاه دریافت می‌کند، خسارات جانی و مالی واردشده به اشخاص زیان‌دیده در صحنه تصادف را جبران کند.

آشنایی با انواع بیمه موتورسیکلت

موتورسیکلت را باید مانند هر وسیله نقلیه دیگری در برابر تصادفات و حوادث رانندگی بیمه کنیم. بیمه موتورسیکلت هم مانند بیمه خودرو انواع مختلفی دارد و از آن‌جایی که رانندگی با موتورسیکلت خطرناک‌تر از رانندگی با خودرو است، بیمه کردن موتورسیکلت اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای موتورسیکلت دو نوع بیمه در نظر گرفته شده است.

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یا بیمه راکب موتورسیکلت به‌گونه‌ای است که  کلیه افراد حاضر در حادثه به‌جز راننده را از نظر خسارات جانی و مالی پوشش می دهد؛ البته در صورت مقصر نبودن راننده موتورسیکلت، بیمه، خسارت ترک‌نشین موتور را هم که در تصادف آسیب‌دیده است، جبران می‌کند.

 ناگفته نماند، اگر راکب موتور در زمان بروز تصادفات، کلاه ایمنی نداشته باشد؛ بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارت ندارد.

این نوع پوشش شامل دیه، آسیب دیدگی و شکستگی، نقص عضو و از کار افتادگی، فوت و همچنین هزینه مراقبت‌های بیمارستانی است. همچنین این بیمه‌نامه، خسارات مالی وارد شده به اشخاص حاضر در صحنه تصادف رانندگی با موتورسیکلت را جبران می‌کند.

بیمه سرنشین تکمیل‌کننده بیمه شخص ثالث است و شرکت بیمه‌کننده با وجود این بیمه‌نامه، هرگونه خسارت ناشی از فوت، از کارافتادگی، نقص عضو و هزینه‌های درمانی راننده مقصر را هم پرداخت می‌کند.

بیمه بدنه موتورسیکلت

یکی دیگر از بیمه‌های لازم برای موتورسیکلت، بیمه بدنه است. در واقع این نوع بیمه هرگونه خسارات وارد شده بر بدنه موتورسیکلت را جبران می‌کند. گرچه خرید این نوع بیمه‌نامه مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست؛ اما داشتن آن به‌دلیل افزایش احتمال تصادفات و بالا رفتن هزینه‌های خرید تجهیزات و تعمیرات الزامی است. معمولا یکی از اتفاقات رایج برای موتورسواران در حین تصادف، شکستگی ال‌سی‌دی تلفن‌همراه‌شان در اثر سقوط است، پس چه خوب است، علاوه بر بیمه بدنه، بیمه تلفن همراه‌ را هم از آی‌بیمه خریداری کنید.

بیمه بدنه موتورسیکلت شامل حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، برخورد مواد شیمیایی اسیدی و خورنده با بدنه موتورسیکلت و پوشش نوسانات می‌شود. در پوشش نوسانات، اگر ارزش موتورسیکلت شما در مدت زمان بیمه تغییر کند، بیمه خسارت وارد شده را بر اساس نرخ قیمت جدید موتورسیکلت در بازار جبران می‌کند.

پوشش سرقت موتورسیکلت هم از دیگر مواردی است که موتورسواران می‌توانند این گزینه را برای برخی موتورسیکلت‌های گران‌قیمت و با توافق شرکت بیمه، به عنوان پوشش اضافه به قرارداد خود اضافه کنند. 

در نظر داشته باشید، بیمه بدنه موتورسیکلت را در موارد زیر پوشش نمی‌دهد.

  • حمل بار اضافه
  • گواهی نداشتن موتورسوار
  • خرابی و خسارت در اثر تعقیب و گریز پلیس
  • خسارت در اثر شرکت در اعتصابات، جنگ و انفجارات هسته‌ای به صورت مستقیم و غیر مستقیم
  • خسارت‌های عمدی وارد شده به موتورسیکلت
  • مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و روان‌گردان موتورسوار

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چگونه محاسبه می‌شود؟

 بیمه شخص ثالث برای تمام موتورسیکلت‌ها اجباری است. اگر موتورسواری بیمه شخص ثالث نداشته باشد و توسط پلیس شناسایی شود، موتور او به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل می‌شود و مالک موتورسیکلت، برای ترخیص باید تمام جریمه‌ها را پرداخت کند، در ضمن جریمه دیرکرد بیمه هم به مالک تعلق می‌گیرد. خرید و فروش و تعویض پلاک موتورسیکلت‌های فاقد بیمه شخص ثالث هم ممنوع است. 

در صورت بروز تصادفات، موتورسیکلتی که بیمه شخص ثالث نداشته باشد، باید تمام خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث رانندگی را به راننده مقصر پرداخت کند.

نرخ بیمه شخص ثالث در تمامی شرکت‌های بیمه کننده یکسان است. 

سقف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ بر اساس نرخ دیه کامل یک شخص مسلمان مشخص می‌شود. این نرخ در ماه‌های حرام (ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) برابر با ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و سایر ماه‌ها ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. 

سقف تعهدات مالی بیمه‌نامه هم بر اساس پوشش‌های انتخابی بیمه‌گزار در هنگام عقد قرارداد تعیین می‌شود. در مجموع نرخ بیمه شخص ثالث به عوامل دیگری نظیر مشخصات موتورسیکلت، تخفیف شرکت بیمه و جریمه دیرکرد بستگی دارد. این مبلغ در سال ۱۴۰۳ می‌تواند حداقل ۴۰ میلیون تومان (2.5 درصد از مبلغ دیه در ماه حرام) و حداکثر ۸۰۰ میلیون تومان (نصف دیه کامل در ماه حرام) باشد.

  • مشخصات موتورسیکلت شامل مواردی نظیر سال تولید، تعداد سیلندر، دنده‌ای یا برقی بودن موتور، دوچرخ  یا سه چرخ بودن موتور و ابعاد دستگاه بستگی دارد.
  • جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت به صورت روزانه محاسبه می‌شود. به این صورت که حق بیمه در 365 روز تقسیم شده و در تعداد روزهای دیرکرد ضرب می‌شود. چنان‌چه فردی بیشتر از یک سال بیمه شخص ثالث نداشته باشد، باید به اندازه یک‌سال جریمه دیرکرد پرداخت کند.
  • در صورت استفاده نکردن از بیمه شخص ثالث در طول مدت قرارداد، بیمه‌گذار در زمان تمدید، مشمول تخفیف شرکت بیمه‌کننده می‌شود. هرچه تعداد سال‌های عدم استفاده از بیمه‌نامه بیشتر باشد، مبلغ بیشتری به این میزان تخفیف تعلق می‌گیرد.

تفاوت بیمه خودرو و بیمه موتورسیکلت چیست؟

بیمه‌ موتورسیکلت و بیمه خودرو، هر دو به منظور حفاظت از صاحبان وسایل نقلیه در برابر خطرات احتمالی و خسارات ناشی از حوادث ترافیکی طراحی شده‌اند، اما تفاوت‌های مهمی بین این دو وجود دارد:

  1. قیمت بیمه خودرو، به دلیل ارزش بالاتر اتومبیل‌ها و هزینه‌های بیشتر تعمیرات و قطعات، معمولا بالاتر از بیمه موتورسیکلت است.
  2. قوانین مربوط به بیمه خودرو با بیمه موتورسیکلت تفاوت دارد. به عنوان مثال در صورت رعایت کردن موارد زیر شرکت بیمه‌کننده متعهد به پرداخت خسارت به بیمه‌شونده موتورسیکلت می شود.
  • داشتن گواهینامه معتبر و مربوط به موتورسواری
  • داشتن بیمه‌نامه معتبر
  • داشتن برگه معاینه فنی
  • داشتن کلاه ایمنی برای موتورسوار و ترک‌نشین
  • حمل بار و سرنشین بر اساس ظرفیت موتورسیکلت

چگونه با آی‌بیمه موتورسیکلت مان را بیمه کنیم؟

 بیمه کردن موتورسیکلت به صورت آنلاین از طریق پلتفرم‌ آی‌بیمه بسیار راحت و آسان است. در ادامه این فرآیند را برای شما بیان می‌کنیم.

  • ابتدا وارد سایت آی‌بیمه شوید.
  • پس از ورود، گزینه  بیمه موتورسیکلت  را از منوی اصلی انتخاب کنید.
  • سپس شماره پلاک موتورسیکلت و کد ملی صاحب پلاک را وارد کنید.
  • پس از وارد کردن اطلاعات و انتخاب پوشش‌ها، سیستم به صورت خودکار قیمت بیمه را محاسبه کرده و به شما نمایش می‌دهد. شما از این طریق می‌توانید قیمت‌های مختلف شرکت‌های بیمه‌گر را مقایسه کنید.
  • پس از مشاهده قیمت‌ها و شرایط، شرکت بیمه‌گر مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • به مرحله پرداخت بروید و مبلغ بیمه را از طریق یکی از روش‌های پرداخت آنلاین پرداخت کنید.
  • اطلاعات پرداخت را وارد کنید و تراکنش را تکمیل کنید.
  • پس از تکمیل پرداخت، بیمه‌نامه شما به صورت آنلاین صادر شده و نسخه دیجیتالی بیمه‌نامه در سایت آی بیمه در قسمت «بیمه نامه های من» بارگزاری می‌شود.
  • در انتها می‌توانید بیمه‌نامه خود را چاپ کنید تا در صورت نیاز به مراجع قانونی ارائه کنید.

در صورت بروز هرگونه مشکل در تمام این مراحل می‌توانید، از راهنمایی‌ها و پشتیبانی آنلاین آی‌بیمه کمک بگیرید.

سخن آخر

بیمه موتورسیکلت از ضروری‌ترین بیمه‌های موجود در میان وسایل نقلیه است. بیمه شخص ثالث برای تمام مالکین موتورسیکلت الزامی است؛ اما خرید بیمه بدنه کاملا اختیاری است. شما می‌توانید پوشش‌های مختلف بیمه بدنه خودرو در شرکت‌های بیمه‌کننده مختلف را از طریق آی بیمه با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت بهترین نوع بیمه را به صورت آنلاین خریداری کنید.

سوالات متداول

بیمه موتورسیکلت چیست؟

بیمه موتورسیکلت قراردادی میان مالک موتورسیکلت و شرکت بیمه است تا بیمه در هنگام تصادفات خسارت‌های وارده به فرد زیاندیده را پوشش دهد و هزینه‌های ناشی از تصادف را جبران کند.

انواع بیمه موتورسیکلت را نام ببرید؟

بیمه شخص ثالث یا بیمه راکب، بیمه بدنه موتورسیکلت

در چه صورت شرکت بیمه‌کننده موظف به پرداخت خسارت است؟

  • داشتن گواهینامه معتبر و مربوط به موتورسواری
  • داشتن بیمه‌نامه معتبر
  • داشتن برگه معاینه فنی
  • داشتن کلاه ایمنی برای موتوار و ترک‌نشین
  • حمل بار و سرنشین بر اساس ظرفیت موتورسیکلت

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط