تغییر بیمه شخص ثالث + شرایط و قوانین

مالکان خودرو و دارندگان گواهینامه معتبر کم‌وبیش با بیمه شخص ثالث و قوانین مرتبط با آن آشنایی دارند.

داشتن این بیمه الزامی است و نداشتن آن مستلزم جریمه خواهد شد. با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث، شرکت‌های زیادی آن را ارائه کرده‌اند. 

حال میان این همه تنوع، انتخاب با شماست تا با درنظر گرفتن شرایط و پوشش مالی بیمه‌گر و نیازهای خود، بهترین انتخاب را داشته باشید؛ البته ممکن است بعد از انتخاب و عقد قرارداد بیمه‌نامه شرایط تغییر کند یا از شرکت بیمه‌گر ناراضی باشید.

این‌جاست که بحث تغییر شرکت بیمه‌کننده به‌وجود می‌آید. ما در این مقاله سوال “چگونه شرکت بیمه شخص ثالث خود را تغییر دهیم؟” را پاسخ می‌دهیم.

کدام شرکت بیمه برای ما مناسب است؟

شاید خرید بیمه شخص ثالث اجباری باشد؛ اما انتخاب شرکت بیمه‌کننده کاملا اختیاری است و شما می‌توانید، بیمه‌گر را بر اساس حمایت‌ها و پوشش مالی، زمان وقوع حوادث رانندگی انتخاب کنید.

به این‌ نکته توجه داشته باشید، معمولا شرکت‌های بیمه‌کننده، برای  بیمه شخص ثالث تمام وسایل نقلیه با کاربری یکسان، حق بیمه ثابتی دریافت می‌کنند و در واقع وجه تمایز آن‌ها بر اساس مواردی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. این موارد عبارتند از:

  • سقف پوشش خسارات 
  • نحوه پرداخت خسارات 
  • نحوه و سرعت پاسخگویی به مشتریان
  • شفافیت مواردی که در قرارداد ذکر شده است.
  • تعداد شعبات شرکت بیمه‌کننده
  • نوع قرارداد بیمه‌نامه
  • میزان تخفیف اعمال شده برای مشتریان به ازای عدم دریافت خسارت از شرکت بیمه
  • توان مالی شرکت
  • بررسی شرایط منصفانه و کاربردی شرکت بیمه‌کننده

آیا شرکت بیمه‌کننده شخص ثالث را می‌توان تغییر داد؟

بعد از خرید بیمه شخص ثالث، ممکن است افراد از شرایط شرکت بیمه‌کننده، عدم پاسخگویی به موقع، دسترسی راحت و قوانین سختگیرانه آن ناراضی باشند یا به‌دلیل تغییر نیازهای‌شان تمایل به تغییر بیمه‌گر خود داشته باشند.

در چنین شرایطی می‌توانید به راحتی و با حفظ تخفیفات و امتیازات که مهم‌ترین آن تخفیف عدم دریافت خسارت است، شرکت بیمه خود را تغییر دهید؛ زیرا در سال‌های اخیر قوانین مرتبط با بیمه شخص ثالث، راننده محور شده است. بر همین اساس تخفیف برای هر فرد حساب می‌شود و ارتباطی با شماره پلاک وسایل نقلیه ندارد.

گاهی اوقات هم افراد صبر می‌کنند تا مدت زمان بیمه‌نامه آن‌ها به اتمام برسد و پس از آن بیمه ثالث وسیله نقلیه خود را در شرکت بیمه دیگری تمدید ‌کنند. در این حالت هم، تمامی تخفیفات و مزایای بیمه‌نامه قبلی برای وسیله نقلیه بیمه‌شده محفوظ می‌ماند.

لازم به ذکر است، قبل از تغییر شرکت بیمه، شرایط و قوانین بیمه‌گر جدید و انتقال بیمه‌‌نامه را به دقت مطالعه کنید؛ حتی بهتر است قبل از انتقال، پوشش‌های بیمه شخص ثالث شرکت‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و در نهایت بررسی کنید، آیا این تغییر برای شما مقرون به صرفه است یا خیر؟

همچنین باید مطمئن شوید، شرکت بیمه جدید، در زمینه بیمه وسایل نقلیه، مجوزها و صلاحیت‌های لازم را داشته باشد.

از دیگر مواردی که ممکن است ذهن افراد را درگیر خود کند، زمان تمدید بیمه‌نامه است. به این نکته توجه داشته باشید، بیمه شخص ثالث در هر حالت و با هر شرکت بیمه‌کننده‌ای، باید در همان روز اتمام قرارداد بیمه‌نامه، دوباره تمدید شود و در غیر این صورت به‌ازای هر روز تاخیر مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد.

البته جریمه دیرکرد تاثیری بر روی تخفیفات بیمه نمی‌گذارد و در واقع تخفیف در ازای عدم دریافت خسارت از شرکت بیمه در مدت زمان قرارداد، به فرد بیمه‌شونده تعلق می‌گیرد.

مدارک لازم برای تغییر شرکت بیمه‌کننده

شرکت‌های بیمه‌کننده زمان خرید یا تغییر شرکت بیمه شخص ثالث از بیمه‌گر مدارکی درخواست می‌کنند؛ البته مدارک مورد نیاز شرکت‌های مختلف، ممکن است با یکدیگر فرق داشته باشند؛ بنابراین حتما زمان درخواست، لیست مدارک را از شرکت بیمه جدید خود دریافت و بر اساس آن تهیه کنید.

به‌طور کلی مدارک مشترک بیمه شخص ثالث برای تمامی شرکت‌ها عبارتند از:

  • مدارک شناسایی مانند کارت ملی یا شناسنامه و گواهینامه رانندگی شخصی که بیمه‌نامه به نام او صادر می‌شود.
  • مدارک مربوط به خودرو (کارت، برگ سبز و …)
  • بیمه‌نامه فعلی 
  • فرم درخواست تغییر شرکت بیمه (این فرم توسط شرکت بیمه جدید برای شما فراهم می‌شود.)

سخن آخر

بیمه شخص ثالث از مهم‌ترین بیمه‌های وسایل نقلیه است. اهمیت این بیمه به‌قدری زیاد است که سازمان‌های بیمه مرکزی و راهنمایی‌ورانندگی آن را برای تمام وسایل نقلیه الزامی دانسته‌اند و نداشتن آن مشمول جریمه خواهد شد.

بنابراین خرید یا تمدید آن را نباید به تعویق انداخت؛ اما یکی از رایج‌ترین اشتباهات خریداران، زمان خرید بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه عدم آگاهی از جزئیات بیمه‌نامه است؛ زیرا هر یک از این شرکت‌ها قوانین و شرایط مخصوص به خود را دارند.

برای آشنایی با شرایط هر یک از این مراکز و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بهتر است به سایت آی‌بیمه مراجعه کنید و پس از مقایسه موارد مختلف، بیمه شخص ثالث را از شرکت بیمه مورد نظرتان با بهترین قیمت و منصفانه‌ترین شرایط به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

مطالب مرتبط