تعهدات بیمه‌گزار و بیمه‌ شده در بیمه موبایل

در این مقاله نکاتی در مورد تعهدات شرکت بیمه و حقوق و تعهدات بیمه شونده توضیح داده میشود

بیمه موبایل چه نکات حقوقی و قانونی دارد؟

بیمه نوعی قرار داد مابین شرکت بیمه‌کننده و بیمه‌گزار است. طی این قرارداد دو طرفه، به اشخاص این اطمینان و امنیت خاطر داده می‌شود که  با توجه به نوع بیمه، خسارات وارد شده به جان یا مال شخص حقیقی یا حقوقی، بنابر مفاد بیمه‌نامه توسط بیمه‌گر جبران می‌شود.

بنابراین برای تمام بیمه‌نامه‌ها نکات حقوقی و قانونی در نظر گرفته شده است تا زمان اجرا، هیچ یک از طرفین با مشکل مواجه نشوند.

بیمه موبایل هم، به‌عنوان یکی از جدیدترین بیمه‌های رایج در کشور از این قائده مستثنی نیست و با توجه به جدید بودن آن بهتر است، حقوق و تعهدات بیمه‌گزار و بیمه‌گر به‌خوبی مشخص شوند.

به‌همین دلیل در این مقاله از سایت آی‌بیمه، به بررسی نکات قانونی بیمه موبایل می‌پردازیم تا افراد زمان خرید آن و مقایسه شرکت‌های بیمه‌کننده با یکدیگر، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند. پس تا انتها با ما همراه باشید.

بیمه موبایل چیست؟

قبل از این‌که بخواهیم اطلاعاتی در خصوص مفاد حقوقی و قانونی بیمه به‌دست آوریم، بهتر است که با بیمه موبایل و موارد تحت پوشش آن بیشتر آشنا شویم.

بیمه موبایل و لوازم الکترونیک، زیر مجموعه  بیمه مهندسی است و همان‌طور که از نامش پیداست، خسارات وارد شده به تلفن همراه‌تان را در برابر حوادثی نظیر سرقت، نوسانات برق، شکستگی، آتش‌سوزی، بالایای طبیعی و غیره جبران می‌کند. هر یک از این موارد باید در بیمه‌نامه به طور کامل مشخص شوند و در نهایت فرد بیمه‌شونده در خصوص زمان و نحوه پرداخت غرامت، در صورت بروز حادثه، اطلاعات کامل داشته باشد.

 حقوق و تعهدات بیمه‌گزار و بیمه‌گر در بیمه موبایل

در بیمه موبایل هم مانند هر کالای دیگری، یکسری  حقوق و تعهدات بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار وضع می‌شود تا زمان جبران خسارات، همه چیز کاملا واضح و شفاف باشد و با یکدیگر اختلاف نداشته باشند.

حقوق و تعهدات بیمه‌گزار

  1. هنگام عقد قرداد بیمه موبایل و زمان اجرای آن، بیمه‌گزار باید اطلاعات جامعی از تلفن همراه خود را که ارزیابی خطر موثر هستند، در اختیار شرکت بیمه‌کننده قرار دهد.
  2. حال اگر بیمه‌شونده مطالبی را از عمد کتمان کرده باشد؛ حتی اگر این مطلب، هیچ‌ تأثیری در وقوع حادثه نداشته باشد، قرارداد بیمه از تاریخ انعقاد باطل می‌شود و هیچ خسارتی به وی تعلق نمی‌گیرد.
  3. بیمه‌گزار باید حداکثر تا 5 روز کاری، پس از بروز حادثه آن را به اطلاع بیمه‌گر برساند.
  4. حق‌بیمه باید پس از بسته شدن قرارداد بیمه‌نامه یا حداقل قبل از وقوع حادثه پرداخت شود، وگرنه بیمه‌گر تعهدی در جبران خسارت ندارد.
  5. ‌بيمه‌گزار موظف است از گوشی همراه خود به بهترین نحو مراقبت کند تا جلوی وقوع حادثه یا افزایش خسارت گرفته شود. در صورتی‌که خلاف این موضوع ثابت شود، ‌بيمه‌‌گر ‌می تواند با توجه به این موضوع و اهمال ‌بيمه‌گزار، خسارت پرداختی را کاهش دهد.
  6. بیمه‌گزار باید، تلفن همراهش را با ارزش واقعی بیمه کند. حال اگرآن را با قیمتی بیشتر از ارزش واقعی‌اش بیمه کند، قرارداد بيمه فسخ می‌شود و حق بيمه دريافتی قابل برگشت نيست.
  7. در صورت انتقال مالكيت موبایل از طریق معامله یا ارث، ‌بيمه‌‌گزار ‌می‌تواند ‌بيمه‌‌نامه را فسخ و ‌حق‌ بيمه مدت زمان باقيمانده را از شرکت بیمه دریافت کند.
  8. برای بیمه کردن موبایل، بیمه‌گزار باید برند و مدل گوشی را مشخص کند و پس از بررسی سلامت کالا توسط شرکت بیمه، حق بیمه را که معمولا 6 تا 7 درصد قیمت کل تلفن همراه است، مشخص می‌کند.
  9. بیمه‌گزار برای دریافت هرگونه غرامت بابت موبایل، باید جعبه دستگاه، بیمه‌نامه تجهیزات الکترونیک و فاکتور خرید را تحویل بیمه‌گر بدهد.

حقوق و تعهدات بیمه‌گر

  1. بیمه‌گر موظف است، با صداقت کامل و کاملا شفاف تمام موارد بیمه‌نامه را مشخص کند و موارد موثر در پرداخت خسارت را به اطلاع بیمه‌گزار برساند تا هیچ گونه حق و حقوقی از وی ضایع نشود.
  2. بیمه‌گر باید همه تعهدات و تکالیف مربوط به خود را که در بیمه‌نامه موبایل قید کرده است، هنگام بروز حوادث، در مدت زمان مقرر پرداخت کند.
  3. اگر هنگام بیمه سرقت گوشی همراه، شما تاییدیه مقامات قضایی را نداشته باشید،مشمول دریافت خسارت نمی‌شود؛ البته برخی شرکت‌های بیمه‌کننده تنها سرقت در صورت شکست حرز را تحت پوشش قرار می‌دهند.
  4. در بیمه‌نامه‌ برخی شرکت‌ها، لوازم جانبی و هرگونه اختلالات ناشی از نصب نرم‌افزار تحت پوشش بیمه نیستند.
  5. مواردی نظیر خرابی دستگاه در اثر گرد و غبار، خساراتی که به‌صورت عمد به دستگاه وارد می‌شود، استفاده از آداپتورهای غیراستاندارد برای شارژ و کاربرد قطعات یا لوازم غیراصل در تلفن همراه تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.
  6. در بيمه‌نامه بايد موارد زیر به صورت کاملا دقیق مشخص شود.
  • تاريخ انعقاد قرارداد بیمه
  • نام و مشخصات بيمه‌گر و بيمه‌گزار
  • موضوع بيمه
  • ریسک يا خطری كه باعث عقد قرارداد بيمه شده است
  • تاریخ شروع و خاتمه بیمه‌نامه
  • میزان حق‌بيمه و روش پرداخت آن
  • ميزان تعهدات بيمه‌گر درصورت وقوع حادثه

سخن آخر

بیمه تلفن همراه مانند دیگر بیمه‌ها دارای نکات حقوقی و قانونی مختلف است. برخی از این قوانین در بین تمام شرکت‌های بیمه‌کننده یکسان است و برخی دیگر با توجه به نوع بیمه، شرایط قرارداد و تعهدات بیمه‌گر دستخوش تغییر می‌شوند. بنابراین برای انتخاب بهترین نوع بیمه تلفن همراه‌‌ و مقایسه شرکت‌های بیمه‌کننده، بهتر است به سایت آی‌بیمه مراجعه کنید و قوانین و تعهدات بیمه موبایل از هر شرکت را با دقت مقایسه کنید و در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید.

مطالب مرتبط

24 اردیبهشت 1403
مالکان خودرو و دارندگان گواهینامه معتبر کم‌وبیش با بیمه شخص ثالث و قوانین مرتبط با...
18 اردیبهشت 1403
عینک و لنزهای طبی برای بسیاری افراد نیاز اساسی محسوب می‌شوند و در بهبود بینایی...
17 اردیبهشت 1403
در دنیای امروز، با وجود طیف گسترده‌ای از گزینه‌های موجود، انتخاب بیمه‌ای که متناسب با...
16 اردیبهشت 1403
آنچه باید درباره بازنشستگی پیش از موعد بدانیم گاهی اوقات شرایط بر وفق مرادمان نیست...
11 اردیبهشت 1403
بیمه عمر راهی مطمئن برای آینده‌ای راحت است. با داشتن بیمه عمر بعد از فوت...
2 اردیبهشت 1403
چرا باید خودرو خود را بیمه کنیم؟ مزایا و معایب بیمه خودرو اگر جمله حادثه...